Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

SITUATIONEEL LEIDERSCHAP (2): VOORKOM DE MEEST GEMAAKTE FOUT VAN LEIDINGGEVENDEN

14-10-2019

SITUATIONEEL LEIDERSCHAP (2): VOORKOM DE MEEST GEMAAKTE FOUT VAN LEIDINGGEVENDEN

SITUATIONEEL LEIDERSCHAP (2): VOORKOM DE MEEST GEMAAKTE FOUT VAN LEIDINGGEVENDEN

Dit had hij toch moeten kunnen!?
Ik was verbaasd. Boos eigenlijk. De vormgever van het blad Leadership dat ik maakte, had er een puinhoop van gemaakt. Hij had de klus overgenomen van een andere vormgever, maar had al veel ervaring met andere bladen. Ik begreep niet hoe hij het magazine zo naar de knoppen had geholpen… Hij was zo ervaren!

Inmiddels, jaren later, weet ik welke fout niet deze vormgever, maar ik als eindredacteur had gemaakt. Het is een fout die ik in iedere training leiderschap die ik nu geef, tegenkom. Geen enkele uitgezonderd. De eeuwige aanname dat de nieuwe medewerker die we hebben aangetrokken het werk dat we in zijn handen leggen zo moet kunnen oppakken. Hij had immers een geweldige CV en een strak verhaal tijdens z’n sollicitatie. Daarbij komt dat we hem betalen voor z’n werk. En goed ook.

Misschien wel de meest gemaakte fout van leidinggevenden is dat wij de aanname doen dat een medewerker met bepaalde ondersteunende vaardigheden een nieuwe klus moeiteloos kan oppakken. En dus delegeren we zonder enige vorm van sturing of ondersteuning deze taak. Succes ermee! En vervolgens zijn we verbaasd dat het resultaat zo tegenvalt.

Zelf heb ik inmiddels geleerd dat de volgende vraag cruciaal is:

“Heb je deze specifieke taak eerder zoals afgesproken gedaan?”

Zo niet… Prima, maar dan laat ik je ook niet aan je lot over en zal ik je helpen het onder de knie te krijgen. (Dit is overigens Dienend Leiderschap handen en voeten geven.)
Betuttelend? Ik geloof er niets van. Wel noodzakelijk.

Kijk bijvoorbeeld onderstaande korte video. Operazanger Carreras (niet de kleinste in zijn vak) studeert een nieuw stuk in. En reken maar dat hij, die goed betaalde prof, begeleiding krijgt!

https://www.youtube-nocookie.com/watch?v=SHdMPDkHkR8

Hoor je wat Carreras zegt?
“Het is de eerste keer dat ik een ‘musical comedy’ zing.”

Nieuwe taak dus!
Nooit eerder gedaan!
Opletten dus als leidinggevende!
Niet over die schutting donderstralen die taak.
Sturen.
Ondersteunen.
Al is je medewerker nog zo’n professional.

Is hij een Carreras op zijn vakgebied? Dan nog vraagt hij om de juiste leiderschapsstijl. Een nieuwe taak is een nieuwe taak. Hoe professioneel je ook bent!

Genoeg gepreekt. (Merkte je dat ik een beetje boos werd?) Als je het maar onthoudt! Maak niet de fout die ik met mijn vormgever maakte. Ik werd boos op hem. Maar had boos moeten worden op mezelf. Ik had verzaakt in mijn rol als leidinggevende. En hij en het eindproduct werden er de dupe van…

Dus nog een keer de cruciale vraag:

“Heb je deze specifieke taak eerder zoals afgesproken gedaan?”

Leer hem uit je hoofd.
Droom ervan.
En pas hem in hemelsnaam toe!

Amen.

Dit is een tweede blog over Situationeel Leiderschap.

Deel 1:  Hoe een enthousiaste beginner aan het huilen te krijgen.
Deel 2: Voorkom de meest gemaakte fout van leidinggevenden
Deel 3: Waar je medewerkers het meest behoefte aan hebben
Deel 4: De valkuil voor zelfsturende teams
Deel 5: Hoe je als leidinggevende tijd kunt winnen
Deel 6: De eik en het bloemetje

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.