19-06-2021
RECENSIE: STORYBRAND
Twee dagen zat ik te stuiteren op mijn stoel. De training storytelling die ik mocht volgen in Washington DC van trainer Donald Miller was precies wat ik nodig had. Niet dat zijn model Storybrand Brandscript zo wereldschokkend vernieuwend is, maar praktisch is het zeker wel. En dus probeerde ik tijdens de nachtvlucht naar huis dit keer niet wat slaap te pakken, maar herschreef ik aan de hand van het model mijn complete website. Eenmaal thuis gingen we bij International Justice Mission (IJM), waar ik storyteller ben, direct met de principes aan de slag en breidde ik de trainingen storytelling van mijn eigen bureau Proistamenos uit met mijn nieuwe opgedane kennis.
Blij dus dat er eindelijk een Nederlandse vertaling van ‘Building a storybrand’ is uitgekomen. Dank aan uitgeverij Van Duuren Management en aan Daan Schmidt, die in zijn enthousiasme een Nederlandse tak van StoryBrand oprichtte.
Goed, vanwaar mijn enthousiasme? Een aantal redenen. Allereerst geloof ik als storyteller in het vertellen van aanstekelijke verhalen. Of dit nu als leidinggevende, politicus of ondernemer is, of als bedrijf, politieke partij of stichting. Onze toehoorders willen worden meegenomen in het verhaal. Of, zoals ik van Miller leerde, willen de held zijn van het verhaal dat wij vertellen.
Tweede reden van mijn enthousiasme is dat ik heilig geloof in simpele modellen die direct toepasbaar zijn. Niet voor niets ben ik bijvoorbeeld fan van het situationeel leiderschapsmodel. Geen hogere wiskunde, maar voor zowel leidinggevenden als medewerkers wel direct in de dagelijkse praktijk te gebruiken. Hetzelfde geldt voor het Storybrand Brandscript dat Miller in zijn boek ‘Storybrand’ introduceert. Zeven simpele stappen waaruit elke boodschap zou moeten bestaan. Of dit nu op de website is, in speeches, in brochures of bijvoorbeeld in een pitch.
Kernboodschap van Miller is ‘If you confuse, you lose’. In andere woorden: houd je boodschap kort en simpel. Miller: “Zou een holbewoner bij het bekijken van je website direct goedkeurend grommen als hij ziet wat je te bieden hebt?” Zien bezoekers van je website direct
1) wat je te bieden hebt
2) op welke manier jij zijn leven kan verbeteren
3) wat hij moet doen om je product te kopen of diensten in te schakelen?
Surfend over het internet, komen we al snel tot de conclusie dat er nog een wereld te winnen is met ‘Storybrand’. Sites waarin niet de doelgroep de held is, maar de zender. Of waarin duidelijk alle afdelingen van een bedrijf hebben gevochten om een plekje op de homepage en bezoekers van de site dus overdonderd worden met een hoeveelheid aan informatie. Of waar je eindeloos op zoek moet om contactinformatie te vinden. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Het Storybrand Brandscript is een versimpelde versie van de 17 stappen van Joseph Campbell’s reis van de held. Miller stelt dat we:
1) moeten weten wie de held is (en nee, dat zijn wij niet zelf, maar dat zijn degenen die we willen dienen)
2) wat zijn of haar probleem is
3) hoe wij een gids kunnen zijn om dit probleem op te lossen
4) welk plan wij hem aanbieden
5) welke call to action wij doen
6) hoe dit leidt tot succes en
7) welke mislukking dit voorkomt.
Simpele vragen, die wel het nodige huiswerk vereisen. ‘Storybrand’ is dus niet een boek dat je na het lezen in de kast zet, maar waar je hoofdstuk voor hoofdstuk mee aan de slag gaat met als doel de boodschap van je bedrijf of organisatie te verhelderen.
Storybrand
Donald Miller
Koop het boek hier
Neem contact met ons op om te ontdekken hoe jij je verhaal zo helder kan vertellen dat potentiële klanten echt begrijpen hoe jij voor hen van meerwaarde kan zijn.
Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>