Tips voor wie geld aan mij wil verdienen

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

“De kerstplaat van Mariah Carey wordt weer ergens gedraaid!” Het was de standaardgrap die we in mijn tijd bij IJM maakten als er in december weer een grote gift binnenkwam. De laatste maand van het jaar was het feest. Na een jaar lang ons verhaal te delen, was dit de tijd dat steeds meer mensen met hun donatie lieten blijken deel van dit verhaal te willen uitmaken. 

De stapels direct mails (ook wel minder populair ‘bedelbrieven’ genoemd) bezorgden ook dit jaar onze postbode weer dunne fietsbandjes. Beroepshalve nam ik de moeite de brieven te lezen, om ze vervolgens bij het oud papier te leggen. Want hoe hoog de nood van al de afzenders ook is, ik merk dat ik geïrriteerd raak van:

  • het feit dat ze me alleen weten te vinden om wat bij mij te halen
  • de tone-of-voice die mij vooral een schuldcomplex aanpraat als ik niet direct geld overmaak
  • niet word meegenomen in een groter verhaal.

Ik heb hart voor het werk van ngo’s. Maar door een vaak gebrekkige manier van storytelling, ben ik bijna bereid eerder een donatie over te maken aan een multinational die als enige doel heeft geld te verdienen voor de aandeelhouders. Zij nemen mij namelijk wel vaak mee in hun verhaal. Maken mij de held in een hedendaagse epos. En ja, die held wil ik nu eenmaal graag zijn.

Een paar tips daarom voor ngo’s die wel geld bij mij willen komen halen:

  1. Stop met marketingcampagnes te vertellen hoe geweldig je bent, laat door verhalen zien dat je geweldig bent.
  2. Maak mij de held van een groter verhaal.
  3. Neem mij gedurende het hele jaar mee in de strijd voor het goede, en laat niet alleen in december van je horen.
  4. Leg de focus op je ‘waarom’ en niet op je ‘wat’ en ‘hoe’.
  5. Wees authentiek: laat zien wie jij als gids (dus niet als held!) bent.
  6. Blijf transparant: waar gaat het geld waarmee ik wil deel uitmaken van jouw verhaal echt naartoe? (En nee, dit mag niet voor een aanzienlijk deel naar het salaris van de directeur gaan, het te dure pand aan de grachtengordel of geldverslindende marketingscampagnes).

Benieuwd welke organisatie mij in 2020 met zijn verhaal weet te raken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.