Samenvatting van… Great by choice

Henk Jan KamsteegBlog

Eigenlijk doet elke samenvatting te kort aan wat Jim Collins in zijn boek Great by Choice wil zeggen. Daarom nu niet de intentie een volledig beeld te geven van zijn betoog, maar een paar hoogtepunten op een rijtje, met aanvullend enkele zelf aangedragen praktische toepassingen.

Kijk hier hoe jouw team kan kiezen voor greatness.

Basis aan het betoog van Collins is het verhaal van twee expedities die in oktober 1911 een legendarische race aangaan om de Zuidpool. Een van de teams wint, voor het andere team werd het een letterlijk (!) dodelijke nederlaag.

De keuzes die de teams van winnaar Roald Amundsen en verliezer Robert Falcon Scott maakten, komen overeen met de bedrijven die Collins onderzocht en waarvan de ene groep beduidend succesvoller bleek (de zogenoemde 10X-bedrijven) dan de rest. Collins werkt in het zijn boek deze verschillen uit. En vat ze samen in onderstaand schema:

Maar voordat hij dit doet, beschrijft hij enkele hardnekkige mythen:

  • leiders die succes hebben in een turbulente wereld zijn doortastende visionairs die risico’s niet uit de weg gaan.

De werkelijkheid: leiders die het beste uit het onderzoek van Collins naar voren komen, waren geen visionairs. Zij ontdekten wat er werkte, waarom het werkte en bouwden vervolgens verder op stevige fundamenten. Zij namen niet meer risico’s, maar waren juist gedisciplineerder, baseerden zich op meer ervaring en waren achterdochtig.

  • In een snelle, onzekere en chaotische wereld onderscheiden 10X-bedrijven zich door innovatie.

De werkelijkheid: Ja, de 10X-bedrijven innoveerden veel, maar niet meer dan anderen. Belangrijker bleek de vaardigheid om innovatie in overeenstemming te brengen met creativiteit en discipline.

  • In een wereld vol gevaren doen vooral de snelle jongens het goed: of je bent snel, of je gaat er aan.

De werkelijkheid is dat 10X-leiders niet gaan voor snel, snel, snel, maar altijd onderzoeken wanneer snelheid gewenst is en wanneer niet.

  • Verandering in de buitenwereld noodzaakt tot radicale verandering in de binnenwereld.

De werkelijkheid: De 10X-bedrijven voerden minder veranderingen door dan de andere bedrijven.

  • Langdurige succesvolle bedrijven hebben meer geluk.

De werkelijkheid: De essentiële vraag blijkt niet of je geluk hebt, maar wat je ermee doet.

De drie kernen uit het schema dan:

 1) Fanatieke discipline

Aan de hand van het voorbeeld van de expeditiegroep van Roald Amundsen introduceert Collins het principe van de 20 kilometer-loop. Idee hierachter is dat Amundsen besloot met zijn team dagelijks 20 kilometer af te leggen, dit ongeacht de weersomstandigheden (goed of slechts). Het team van Robert Falcon Scott probeerde bij goede omstandigheden meer kilometers te maken, maar bleek daardoor extra vermoeid wanneer de weersomstandigheden slechter waren.

Onderdelen van een goede 20 kilometer-loop:

  • Prestatienormen die een benedengrens markeren. In moeilijke tijden zijn ze een uitdaging, maar niet onmogelijk.
  • Zelfopgelegde beperkingen. Deze creëren een bovengrens. Deze beperkingen vormen een ongemak wanneer de druk toeneemt om sneller en langer te gaan lopen.
  • Op maar gesneden voor de onderneming en haar omgeving.
  • Een goede 20 kilometer-loop kun je meestal halen. Geluk is niet nodig.
  • De tijdspanne van de 20 kilometer-loop moet precies goed zijn. Niet te kort en niet te lang.
  • Een goede 20 kilometer-loop is door de onderneming zelf ontworpen en opgelegd, en dus niet extern.
  • Een goede 20 kilometer-loop moet zeer consequent worden afgelegd. Goede bedoelingen tellen niet.

Wie de fanatieke discipline loslaat, loopt kans vermorzeld te worden door de omstandigheden.

Drie redenen waarom een 20 kilometer-loop de werkelijkheid gunstig kan beïnvloeden:

  • Het vermogen om goed te presteren in ongunstige omstandigheden genereert vertrouwen.
  • Het verkleint de kans op rampen in woelige tijden.
  • Het helpt zelfcontrole uit te oefenen in niet te controleren omstandigheden.

2) Empirische creativiteit

Belangrijkste onderdeel van empirische creativiteit is het principe ‘eerst te schieten met een pistool’.

Collins geeft het volgende voorbeeld: Stel je bent op zee. Een vijandig schip stormt op je af en wil je tot zinken brengen. Er is een beperkte hoeveelheid buskruit., maar jij neemt alles en gebruikt dit om een kanon af te vuren. De kanonkogel mis doel… je wilt meer buskruit pakken, maar dit is nu op.

Maar stel nu dat je eerst een klein beetje buskruit pakt en je vuurt er een pistool mee af. Die kogel mist ook doel. Je laadt opnieuw en komt nu dichter bij je doel. En je vuurt weer. De volgende kogel raakt wel doel. Nu neem je het resterende buskruit en schiet een grotere kanonskogel af. Hij vijandige schip wordt geraakt en zinkt.

Hoe ziet een kogel uit een pistool eruit?

  • De kogel is goedkoop. (Als de onderneming groeit, groeit ook de omvang van de kogel.)
  • Een kogel kent een laag risico. (Dit betekent dat de risico’s minimaal zijn als de kogel doel mist.)
  • Een kogel heeft weinig impact.

Lessen:

  • Vuur kogels af
  • Stel vast of de kogels iets geraakt hebben
  • Overweeg of de kogels die iets geraakt hebben de overstap naar een kanonskogel waard zijn.
  • Zet het verzamelen van resources in gang en vuur een kanonskogel alleen af als die goed gericht is.
  • Schiet nooit ongericht een kanonskogel af.
  • Vernietig de kogels die niet tot succes leiden.

3) Empirische paranoia

Dit onderdeel gaat over het je goed voorbereiden op mogelijke tegenslagen.

Productieve paranoia 1: Extra zuurstofflessen – regel het voordat de storm losbarst.
Het gaat hier om het opbouwen van cashreserves en buffers.

Productieve paranoia 2: risico’s beperken

10X bedrijven nemen minder risico’s dan hun tegenhangers. Ze namen wel risico, maar vergeleken met anderen in dezelfde omstandigheden beperkten, beheersten en vermeden ze deze. De 10x-leiders verafschuwen dodelijke risico’s, vermijden asymmetrische risico’s en keren zich af van onbeheersbare risico’s.

Productieve paranoia 3: zoom in, zoom daarna uit

Blijf hypergevoelig voor veranderde omstandigheden, en reageer effectief.

Enkele vragen om bij stil te staan:

  • Check je doelstellingen en je strategie om daar te komen. Loop je consequent de 20 kilometer of begin je harder te rennen als je de wind in de rug hebt en alles lijkt mee te zitten, met het risico dat je uitgeput bent wanneer het even tegen zit?
  • Kijk eens naar je investeringen en campagnes. Onderzoek je eerst of een actie werkt (pistool) of vuur je direct een kanonskogel af, met het risico geld weg te gooien omdat de campagne niet aanslaat?
  • Wat nu er als een ‘ramp’ uitbreekt. Heb je dan genoeg reserves opgebouwd om de eerste klappen op te vangen?

Great by choice is te bestellen via deze link.

Check voor ons trainingsaanbod hier de mogelijkheden.

Deel dit blog op jouw social media of per-e-mail.
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin