RECENSIE: STORYTELLING

13-06-2020

RECENSIE: STORYTELLING

RECENSIE: STORYTELLING

Afgelopen week coachte ik een artiest en initiator van een stichting op het gebied van storytelling. Zijn vragen: Hoe vertel ik mijn verhaal? Hoe neem ik mijn publiek mee? Hoe blijf ik boeien? We gingen aan de slag met wat ik de storytelling bibliotheek noem: de autobiografie (jouw verhaal), de roman (het verhaal van de stichting) en het stripboek (het verhaal van je klant/donateur).

Er is een wereld te winnen met storytelling. Een kunst die een laag dieper gaat dan (het ook noodzakelijke vak) marketing. Geen verkooppraatjes, maar echte verhalen. Of, zoals de ondertitel van Joost Schrickx’ boek Storytelling luidt: ‘De weg naar het hart’. Schrickx weet waar hij het over heeft. De scenarioschrijver en filmmaker leeft voor en van het vertellen van verhalen. “Verhalen geven het leven zin en betekenis”, zo stelt de auteur. Dat is nogal een statement. Maar wel een die ik alleen maar luid kan be-amen.

“De mens is het enige wezen op aarde dat in staat is om door middel van verhalen het eigen leven, of dat van anderen, betekenis, diepgang en samenhang te geven,” zo stelt Schrickx. “Verhalen geven daarnaast ook diepgang in een steeds complexere wereld. Verhalen creëren als het ware een toevluchtsoord, een veilige en fijne wereld.”

Zaak dus goede verhalen te kunnen vertellen. Als artiest, als ondernemer, als leidinggevende, als… Volgens Warren Buffett kan iedereen zijn waarde met vijftig procent vermeerderen door te leren spreken met passie.

Steeds meer organisaties zien gelukkig in dat zij anderen aan zich kunnen verbinden door storytelling. Schrickx geeft in zijn boek terecht aan dat hierin niet alleen noodzakelijk is de (potentiele) klant de held van het verhaal te maken, maar ook dat het persoonlijke verhaal van de verteller verbonden moet zijn aan het organisatieverhaal. Zo coachte ik eens een oprichter van een groot e-commerce bedrijf in het geven van presentaties. De lezing die hij al had, was goed, maar kon veel beter. Dit door zijn eigen verhaal te verweven met dat van het bedrijf dat hij met vrienden had opgericht. En dus doken we in zijn verleden, gingen we op zoek naar herkenbare patronen en legden een natuurlijke link met het succesverhaal van zijn bedrijf. Toehoorders van zijn presentaties hoorden vanaf dat moment niet alleen het verhaal van de organisatie, maar werd een blik gegund in het hart van de ondernemer, hetgeen zijn verhaal een stuk dichterbij het publiek bracht.

“Hoe meer een verteller zich met het door hem vertelde verhaal kan identificeren (dat wil zeggen: hoe meer het vertelde verhaal samenvalt met het persoonlijke verhaal van de verteller) hoe krachtiger dat is,” betoogt Schrickx. “Als gevolg daarvan zal de ontvanger van het verhaal passie en authenticiteit ervaren. Het verhaal dringt daardoor makkelijker en dieper door, in het hart van de ontvanger.”

Hoe dit verhaal goed vorm te geven, legt Schrickx in het vervolg van zijn boek uit. De afgelopen jaren las ik zeker dertig boeken over storytelling (en schreef er zelf een), maar de auteur wist mij blij te verrassen door met nieuwe inzichten te komen en een laag dieper in te gaan op verhaaltechnieken dan ik in andere boeken was tegengekomen. Een mooie aanvulling dus op de vele boeken die al over dit onderwerp zijn geschreven. En wat gun ik de toehoorders van de talloze speeches die overal in het land worden gehouden, dat de sprekers de tips van Schrickx ter harte nemen en ermee aan de slag gaan.

Storytelling
Joost Schrickx