Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

RECENSIE: LUISTER!

14-03-2020

RECENSIE: LUISTER!

RECENSIE: LUISTER!

Weinig zo lastig als goed te luisteren. Vol van onszelf (onze eigen ideeën, meningen, zorgen en dromen), is het nu eenmaal moeilijk ruimte te maken voor de ander. Terwijl het voor zowel voor leidinggevenden als medewerkers cruciaal is het stapje voor stapje te leren, willen we effectief met elkaar kunnen werken.

Gelukkig verschijnen er steeds meer boeken waarin ons luistervaardigheden worden aangeleerd. Zo ook ‘Luister!’ van Dale Carnegie & Associates. Een citaat van Joe Hart, directeur en CEO van Dale Carnegie Training, verwoordt het op de cover van het boek goed: “Het mooiste geschenk dat je anderen kunt geven, is een betere versie van jezelf te worden. En dat begint met het worden van een betere luisteraar.” In het voorwoord voegt hij hieraan toe dat het er bij echt luisteren niet om gaat wat we van de ander kunnen krijgen, maar om een dienende instelling te hebben. “Echt luisteren is een mogelijkheid om op het hoogste niveau te dienen.” Mijn aandacht is dus getrokken! Niet voor niets gaat een van de hoofdstukken in mijn eigen boek ‘Dienend Leiderschap’ over luisteren.

In ‘Luister!’ komen zowel de zender als de ontvanger aan bod. Zo hebben zij beide in de communicatie te maken met frames en filters. Een frame is een begrip van een situatie of onderwerp (In het onlangs verschenen boek ‘Word een meesterframer’ gaan Sarah Gagestein en Jolijn Mes hierover meer de diepte in.) Carnegie benadrukt dat frames onze vooroordelen beïnvloeden, bewust en vaker onbewust. Zien we een lichtflits in de lucht, zal de een roepen dat het een UFO is, zegt de ander dan het een teken van God is en stelt een derde dat een gasvormige meteoor de atmosfeer binnendringt. “In elk van de gevallen beïnvloedt hun persoonlijke frame wat ze geloven en hoe ze die gebeurtenis interpreteren.” Zaak dus goed te luisteren wat iemand nu echt zegt.

Naast frames is het belangrijk ons te realiseren dat we ook communiceren vanuit onze filters: “Daar waar een frame het beeld van het grote plaatje van een situatie is, is een filter een bewuste keuze om meer op het ene dan op het andere te focussen.” Goed voorbeeld hiervan is een glas half of half leeg te zien. Effectief luisteren ontstaat volgens Carnegie door het begrip van eigen frames en filters en hoe die de boodschap die je van de ander ontvangt, beïnvloeden.

Naast enkele handige zelftesten die in het boek staan opgenomen (Hoe goed of slecht is het gesteld met eigen luistervaardigheden?), neemt Carnegie de moeite om af te sluiten met enkele luistermythen de das om te doen.

1) Mythe 1: Luisteren betekent overeenstemming
Onzin. Je kunt heel goed naar iemand luisteren, zonder dat je het met die ander eens bent. “Je luistert niet naar me!” is in dit geval eerder een frustratie dat de ander niet meegaat in jouw ideeën.

2) Mythe 2: Luisteren is veel inspanning en werk
“In werkelijkheid kost het maar 45 seconden gefocused, diepgaand luisteren om de spreker zich gehoord te laten voelen.”

Mythe 3: Doen alsof je luistert, is hetzelfde als luisteren
Met luistertrucjes alleen kom je er niet. Een beetje knikken en oogcontact zoeken, is niet genoeg.

Voor velen van ons werk aan de winkel dus. Met dit toegankelijke boek vol heldere voorbeelden kunnen we in ieder geval aan de slag. Een investering in onszelf waarmee we uiteindelijk de ander zullen dienen.

Luister!
Dale Carnegie & Associates

Koop het boek hier

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.