Leiderschap in crisistijd: 5 tips

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

In tijden van crisis wordt meer gevraagd van leiders dan anders. Juist nu onderscheidt het kaf zich van het koren. Enkele suggesties (mede aan de hand van het boek ‘7 Lessons for leading in crisis’ van Bill George).

1) Zie de realiteit onder ogen
Sterk aan de boodschap van premier Mark Rutte was dat hij de zogenoemde ‘Stockdale-paradox’ goed inzette.

In zijn boek ‘Good to Great’ lanceert Jim Collins dit principe. Naast het zien van de harde realiteit, is een rotsvast vertrouwen in een goede afloop noodzakelijk. 
James Stockdale was de hoogste Amerikaanse militair in het krijgsgevangenkamp ‘Hanoi Hilton’ in Vietnam. Stockdale werd herhaaldelijk gemarteld. Hij zag dus als geen ander in hoe slecht ze ervoor stonden. Toch bleef hij zijn mannen wijzen op een goede afloop en hielp hij hen door een tijd van martelingen heen.

Wat we leren van Stockdale? Aan de ene kant ondanks alle ellende blijven geloven in een uiteindelijke overwinning en tegelijkertijd de harde realiteit van het moment onder ogen zien, in welke vorm deze zich ook presenteert. Dus niet: hoop doet leven. De krijgsgevangenen die ijdele hoop hadden, overleefden de gevangenschap namelijk niet. De gevangen die bij de pakken gingen neerzitten echter ook niet. Alleen zij die reëel waren over zowel de huidige situatie als over de mogelijkheden overleefden.

Niet wegduiken voor de harde realiteit dus (“Het valt allemaal wel mee.” Of  “Problemen bestaan niet, het is een uitdaging…”). Maar ook niet angstig in een hoekje wegduiken en wachten tot de storm is overgewaaid. Blijven zoeken naar oplossingen en ook hier reëel in zijn.

2) Neem niet de zorgen van de hele wereld op je schouders
Je hoeft het als leidinggevende niet alleen te doen. Vraag je team juist nu een extra stap te zetten. Zoek ook hulp buiten je eigen bedrijf. Samen staan we immers sterker. Kijk ook of er een mentor beschikbaar is die met je wil meedenken. Iemand om te klankborden dus, die je de juiste vragen kan stellen en van advies kan voorzien.

Je komt niet alleen uit de crisis. Probeer het dus ook niet.

3) Leer van de crisis
Nu al zien zie ik op LinkedIn talloze creatieve initiatieven opkomen. Trainers en coaches zoals ik die normaal alleen op trainingslocaties actief zijn, vinden nu massaal uit hoe effectief een webinar kan werken. 

Daarnaast biedt deze periode ook de kans je medewerkers beter te leren kennen. Wie is bereid die extra stap te zetten (wie zijn de leiders van de toekomst?) en wie haakt letterlijk of figuurlijk af? 

4) Blijf transparant
Een van de belangrijkste taken van de leider in crisistijd is goed te blijven communiceren, zowel intern als extern. Hoe beter je communiceert, hoe minder onrustige ‘koffie-automaatpraatjes’ er zullen zijn.

Gebruik – los van het delen van beslissingen die nu genomen moeten worden – ook de kracht van storytelling. Wat doet de crisis met jezelf? Van welke ervaringen heb jij geleerd? En hoe denk je samen de doelen te behalen? Een crisis leent zich uitstekend voor al de ingrediënten die in een goed verhaal zitten:

1) Er is een held
2) Hij heeft een probleem
3) Hij krijgt advies van een gids
4) Hij krijgt stappen aangereikt om het probleem te overwinnen.
5) Hij gaat in op een call to action.
6) Hij realiseert zich wat er op het spel staat.
7) En hij weet wat er te winnen valt.

Of ook: Conflict – Angst – Leren – Groeien

5) Overdenk je business
Juist nu zul je als leider ontdekken wat er goed loopt binnen je bedrijf en wat niet. Vragen die je zou kunnen stellen zijn:

a) Evalueer je strategie
b) Ontdoe je van zwakheden
c) Focus op de sterke punten
d) Doe de juiste investeringen
e) Houd focus op de winnende mentaliteit van je medewerkers
f) Bewijs dat je van meerwaarde bent in je contentmarketing (deel je expertise en verhalen!)
g) Ontwikkel duidelijke plannen om nieuwe inzichten tot uitvoer te brengen.

Heb jij het gratis e-book over dienend leiderschap al binnen? Meld je hieronder aan!

Mis niets! De laatste blogs over leiderschap en storytelling

* indicates required
/ ( mm / dd )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.