“Ze doen hun best maar een beetje…! Ze bezoeken toch niet voor niets onze site?”
De meneer was een beetje boos op mij. Tijdens een workshop storytelling legde ik aan de hand van de website van het bedrijf dat mij had ingevlogen uit dat ze een onduidelijk verhaal hadden. Een bezoek aan de website was eerder verwarrend dan verhelderend.
Probleem: het bedrijf wilde zo veel zeggen, dat je door de bomen het bos niet meer zag. Kortom: geen touw aan vast te knopen. Wegklikken maar.
Dit moet simpeler, zo stelde ik. Maar daar was meneer in kwestie dus niet van gediend. “Als iemand echt willen weten wat wij doen, zal hij heus wel doorlezen.”
Prima, als je het tenminste oké vindt dat 99 procent van de mensen die je website bezoeken, de site verstrooit wegklikken.
Hoe de bezoekers van je site dan wel te boeien? Een paar tips:
- Stel jouw absolute meerwaarde voor je klant vast.
- Schrijf intern jouw bedrijfsverhaal.
- Communiceer dit verhaal.
- Speel niet de rol van de held (wat doet die foto van jou zo prominent op de homepage?!) maar laat je klant de held zijn.
- Bied je zelf aan als de gids.
- Houd het simpel!
- Houd het simpel!
- Houd het simpel!