Dienend leiderschap (2): 3 vooroordelen de nek om gedraaid

Henk Jan KamsteegBlog1 Comment

In het begin van een training dienend leiderschap moet ik vaak eerst drie hardnekkige vooroordelen de wereld uit helpen. Dienend leiderschap is

1. Een hype

2. Soft

3. Een trucje

Laten we ze eens bij langslopen:

1. Een hype

Lees een van de religieuze boeken (misschien ken je ze wel: De Torah, Bijbel, Koran of oude teksten uit het Hindoeïsme) en je zult ontdekken dat dienend leiderschap al een eeuwigheid bestaat. De wereldreligies zijn op talloze onderdelen verschillend, maar over één ding zijn ze het eens: we zijn op deze aardkloot gezet om elkaar te dienen.

2. Soft

Dienend leiderschap is dus geen hype, maar eerder een herontdekt principe uit het verre verleden.

Dienend leiderschap bestaat zoals je ziet uit twee woorden. In de praktijk begint het met leiderschap: weten wat je wilt (ook wel visie genoemd), wie je nodig hebt, binnen welke kaders zij aan de slag kunnen, sturing, enzovoort. Hier is niets softs aan.

Vervolgens komt het dienende aspect kijken: wat kan ik als leidinggevende voor jou betekenen om te groeien en de gestelde doelen te bereiken? Maar ook dit is alles behalve soft: want het vraagt van je dat je als leidinggevende kwetsbaar durft te zijn, kunt luisteren, je eigen ego aan de kant kunt zetten. Daarvoor moet je niet soft zijn, maar juist ijzersterk in je schoenen staan.

3. Een trucje

Geen leidinggevende heeft nog echt verschil gemaakt door (in trainingen aangeleerde) trucjes te gebruiken. Dienend leiderschap is een hartszaak: het diepe verlangen verschil te maken in de levens van anderen. Of, om een ander woord te gebruiken: dienend leiderschap vraagt om authenticiteit. Echtheid tot op het bot.

En als kers op de taart: dienend leiderschap is nog effectief ook!

Lees alleen al Jim Collins’ klassieker Good to Great en je weet genoeg. ‘Niveau 5-leiders’ – zij die leiding geven aan de geweldige bedrijven – hebben visie en zijn nederig. Twee eigenschappen die dus blijkbaar nog een geweldige uitwerking hebben ook!

Meer over Dienend Leiderschap >>

Deel dit blog op jouw social media of per-e-mail.
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

One Comment on “Dienend leiderschap (2): 3 vooroordelen de nek om gedraaid”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.