16-10-2019
TIME TO KISS
Ons brein is lui. Als iets gemakkelijk kan, zullen we niet snel uit onszelf voor de moeilijke weg kiezen. Dus geven we er de voorkeur aan dat anderen ons informatie in hapklare brokken aanbieden. Geen moeilijke woorden dus die we eerst in het woordenboek moeten opzoeken. Geen ellenlange zinnen, waarbij we smachtend uitkijken naar de punt. Kort en krachtig dus. Zoals voorgaande zin.
Keep it Simple.
Een effectief communicator verstaat deze kunst. Kijk een of meerdere TedTalks en je ziet wat ik bedoel. Sprekers die in een speech van maximaal 18 minuten de meest ingewikkelde zaken op simpele manier uitleggen. Hoe simpeler zij dit doen, hoe intelligenter ze zijn. Of zoals Einstein al zei: “Als je iets niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het zelf niet goed genoeg.”
Check de speech die je regelmatig houdt.
Vraag degene aan wie je iets uitlegt, of hij je nog volgt.
Of, zoals iemand eens zei: “Doe de ‘grom-test’’. Begrijpt een holbewoner wat je zegt? Zo niet, dan zegt dit niets over die toehoorder of klant (die natuurlijk alles behalve een holbewoner is!), maar over jou. Je doet te moeilijk.
Time to KISS.
Keep it Simple, and Short.
Want wanneer je dit niet doet, zal je toehoorder als snel een minder vriendelijke variant van deze afkorting gebruiken:
Keep it Simple, STUPID!
Bestel hier het boek, Spreken met Passie; De kracht van Storytelling.