08-04-2019
RECENSIE: TRUE STORYTELLING
Op moment van schrijven, zit ik op een terrasje aan de Ferdinand Bol straat in Amsterdam. Wanneer ik om mij heen kijk, schreeuwen diverse bedrijven op billboards, aanplakbiljetten en logo’s op de gevels om mijn aandacht. Vandaag zal ik – wanneer ik voldoe aan de gemiddelde Nederlander op een gemiddelde dag, 377 keer worden blootgesteld aan reclameboodschappen. Vraag jij mij aan het eind van de dag welke boodschap ik mij nog kan herinneren, vraag ik mij op mijn beurt af af of ik je een antwoord kan geven… Of, zoals uit onderzoek in het Verenigd Koninkrijk blijkt, 89 procent van alle reclames wordt niet eens waargenomen. Zonde natuurlijk, want er is wel een hoop geld en (naar ik mag hopen) aandacht in gestoken.
Steeds minder geloof ik dat ik reageer op het geschreeuw van de talloze reclame-uitingen. Wel reageer ik op verhalen. Althans, wanneer in deze verhalen niet de bedrijven zelf de held van het verhaal zijn, maar ik als consument de kans krijg om deel uit te maken van een hoger doel. En, een andere voorwaarde om mijn aandacht vast te houden, ik moet het idee hebben dat het verhaal echt is, of zoals Paul Hillesum en Amber Franssen in het boek True Storytelling schrijven, “Consumenten verwachten van merken dat ze oprecht, authentiek, toegankelijk en transparant zijn.”
Als trainer op het gebied van dienend leiderschap, geloof ik in het hebben van én een duidelijke visie én het verlangen er oprecht voor je mensen te zijn om voor die visie te kunnen gaan. Maar deze overtuiging gaat verder dan alleen leiderschap. Bedrijven die mijn aandacht hebben, zijn bedrijven die dienende bedrijven willen zijn. Bedrijven dus die én een duidelijke visie hebben (die verder gaat dan zelf zo snel mogelijk winst maken) én oprecht geïnteresseerd zijn om consumenten mee te nemen in deze droom. Te dienen dus. En juist dit wil ik terugzien in hun verhalen. Of, om weer met de auteurs van True Storytelling te spreken: “We zijn het beu om voorgelogen te worden.”
In True Storytelling gaan Hillesum en Franssen in op wat een verhaal nu geloofwaardig maakt. Dit doen zij onder andere door de ware betekenis van woorden als authenticiteit, vertrouwen en zichtbaarheid uit te leggen. Ook benadrukken zij dat al deze waarden duidelijk zichtbaar moeten zijn in de content die bedrijven delen.
Mooi is de praktische vertaling die de auteurs aan het eind van het boek maken door een template te bieden van het zogenoemde Truestory Canvas. Stap voor stap kunnen bedrijven door dit canvas heengaan om te bouwen aan een oprecht verhaal.
Een mooi stappenplan, dat zeker zal helpen de gedachten nog eens te laten gaan over wat een bedrijf nu werkelijk wil zijn en hoe dit met potentiele klanten te consumeren. Een aantekening heb ik wel: gevaar van deze invulling is dat het bedrijf uiteindelijk zelf de held van het verhaal wordt, terwijl klanten juist de held willen zijn, die (onbewust) op zoek zijn naar een gids die hen helpt hun problemen te overwinnen (zie ook het blog ‘Ik ben geen held).
Hoe het ook zij: de insteek van True Storytelling is prijzenswaardig. Even geen goedkope trukendoos met verkooppraatjes, maar een duidelijke oproep om echtheid en een eerlijk verhaal.
True Storytelling|
Paul Hillesum en Amber Franssen
Uitgave: Van Duuren management
Dit boek is te bestellen, via deze link
Voor meer over onze trainingen op het gebied van Storytelling, zie hier.