RECENSIE: KLINK

19-02-2021

RECENSIE: KLINK

RECENSIE: KLINK

In het nawoord van ‘Klink; spreken met impact’ refereert auteur Mark van Vuuren aan zijn allereerste spreekbeurt. Een memorabel moment was het volgens hem niet. Als klasgenootje en vriendje op de basisschool kan ik dit noch beamen noch ontkennen, want ik heb geen idee meer dat het over de bever ging, zoals Van Vuuren zelf stelt. Het enige wat hij zich er in ieder geval zelf nog van kan herinneren, is dat er geen vragen waren achteraf. “Ik had namelijk al verteld hoe oud een bever kan worden.” Ik baal – nu zo’n 35 jaar later alsnog – dat ik de kleine Mark destijds niet ter bemoediging voor zijn spreekbeurt het vuur na aan de schenen heb gelegd over dit ongetwijfeld bijzondere knaagdier.

Maar goed, Van Vuuren heeft er blijkbaar niet onder geleden en is alsnog uitgegroeid tot een begenadigd spreker. Net als mede-auteur Henk Stoorvogel trouwens, die ik ken als een vurig prediker die niet alleen keer op keer zijn toehoorders weet te boeien, maar ook in beweging weet te krijgen. Letterlijk. Want hoeveel mannen en vrouwen zijn niet na een oproep van Stoorvogel de uitdaging aangegaan namens zijn stichting 4M een marathon te rennen met als doel geld in te zamelen voor een ngo. Dit lukt een dodelijk saaie spreker niet. Hetgeen eens te meer bewijst dat goede sprekers een machtig middel voor handen hebben om de wereld een beetje mooier te maken. Mits de boodschap uiteraard deze intentie heeft, want zoals we helaas maar al te goed weten (en onlangs nog in Washington DC zagen gebeuren) kan met een vurig betoog ook worden aangezet tot een hoop ellende.

Nu heb ik in de voorbereiding van mijn eigen boek ‘Spreken met passie; de kracht van storytelling’ heel wat boeken over spreekvaardigheid doorgespit. Kon ik dus echt wat nieuws verwachten van dit boek van Stoorvogel en Van Vuuren? Omdat ik beide heren persoonlijk ken, was ik toch nieuwsgierig. En ja, natuurlijk komen er bekende elementen terug. Iedereen die zich een beetje verdiept in de kunst van het spreken, heeft geleerd dat een goed verhaal bestaat uit een goede balans tussen logos, ethos en pathos. Ook is de techniek van een mindmap niet nieuw. Of de opbouw van een verhaal waarin de held obstakels moet overwinnen om zijn doel te behalen. Maar eerlijk is eerlijk: ook in mijn eigen boek waren deze elementen niet nieuw en wereldschokkend.

Waarom dan toch weer een boek over spreken met impact? Omdat iedere auteur weer andere accenten legt en omdat schrijven nu eenmaal voor veel auteurs een uitlaatklep is en een middel om eigen gedachten over een bepaald onderwerp weer eens helder op een rijtje te zetten. Stoorvogel en Van Vuuren blijven gelukkig boeien door de opbouw van hun betoog, waarin zij in de leer gaan bij helden als Leonardo da Vinci, Muhammed Ali en Theodore Roosevelt. Met gelukkig de kanttekening dat deze rolmodellen uniek waren in wat zij konden en wie zij waren en dat wij niet de intentie hoeven te hebben aan hen te kunnen tippen. Wel kunnen wij veel van hen leren en de eerste stapjes zetten in onze groei tot sprekers die hun toehoorders van begin tot het eind weten te boeien.

Mooi in ‘Klink’ is de metafoor van het trappetje om het podium te beklimmen. Een trappetje dat bestaat uit ontdekken (van de inhoud), ordenen (van alle informatie), omschrijven (van de manier waarop je je boodschap wilt overbrengen), onthouden (van de speech) en overdragen (in een flow die toehoorders niet alleen wakker houdt maar ook verrast). Toepassing van de vijf O’s kunnen – zo blijkt uit de lezingen en preken die de auteurs zelf geven – leiden tot “oh’s en ah’s” van de toehoorders. ‘Klink’ is dus zeker de moeite waard om in voorbereiding van je spreekbeurt (ook als deze niet over bevers gaat, maar over bijvoorbeeld je bedrijf of je geloofsovertuiging) erbij te pakken!

Kl!ink
Henk Stoorvogel en Mark van Vuuren

Koop het boek hier.