Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

HOE WE MEDEWERKERS AAN HET HUILEN KRIJGEN

03-08-2017

HOE WE MEDEWERKERS AAN HET HUILEN KRIJGEN

HOE WE MEDEWERKERS AAN HET HUILEN KRIJGEN

De tranen sprongen in haar ogen. En dit terwijl ik in de gespreksoefening die wij tijdens deze training waren begonnen nog maar één zin had gezegd.

Eén zin.
Die insloeg als een bom.

“Graag zou ik even met je praten om te zien of ik iets voor je kan betekenen…”

Waar kwamen de tranen vandaan?
Had ik iets bijzonders gezegd?

Ik legde de oefening stil en vroeg wat er met haar gebeurde.
Haar antwoord was veelzeggend:

“Het is de eerste keer dat een leidinggevende mij vraagt of hij iets voor mij kan betekenen…”

Nu schoten de tranen bijna in mijn ogen.
Wat moet deze dame zich in haar loopbaan vaak alleen hebben gevoeld.
Geen leidinggevende die blijkbaar ooit oprechte interesse in haar heeft getoond.

En, zo leerde ik de afgelopen jaren, de dame in kwestie was geen uitzondering.
83 procent van de medewerkers geeft aan dat zij van hun direct leidinggevende nauwelijks enige sturing of ondersteuning ervaren. Terwijl slechts 15 procent van hen aangeeft hier ook geen behoefte aan te hebben.

Leidinggevende, waar ben je?

Hoe kunnen wij van onze mensen verwachten met passie te presteren, wanneer wij er eigenlijk niet voor hen zijn?

Ik hoorde eens de volgende wijsheid:

Medewerkers geven niet om wat jij weet, maar willen weten dat je om hen geeft.

Het kan niet alleen een hoop tranen schelen, maar ook een hoop plezier en productiviteit opleveren.

Zie hier hoe jij kunt investeren in je medewerkers.

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg is keynote spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling, was jurylid van managementboek van het jaar en schreef acht boeken over leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.



 

Check ook het IJM Leiderschapsevent op 13 februari 2025: www.managementboek.nl/ijm

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.