03-08-2017
HOE WE MEDEWERKERS AAN HET HUILEN KRIJGEN
De tranen sprongen in haar ogen. En dit terwijl ik in de gespreksoefening die wij tijdens deze training waren begonnen nog maar één zin had gezegd.
Eén zin.
Die insloeg als een bom.
“Graag zou ik even met je praten om te zien of ik iets voor je kan betekenen…”
Waar kwamen de tranen vandaan?
Had ik iets bijzonders gezegd?
Ik legde de oefening stil en vroeg wat er met haar gebeurde.
Haar antwoord was veelzeggend:
“Het is de eerste keer dat een leidinggevende mij vraagt of hij iets voor mij kan betekenen…”
Nu schoten de tranen bijna in mijn ogen.
Wat moet deze dame zich in haar loopbaan vaak alleen hebben gevoeld.
Geen leidinggevende die blijkbaar ooit oprechte interesse in haar heeft getoond.
En, zo leerde ik de afgelopen jaren, de dame in kwestie was geen uitzondering.
83 procent van de medewerkers geeft aan dat zij van hun direct leidinggevende nauwelijks enige sturing of ondersteuning ervaren. Terwijl slechts 15 procent van hen aangeeft hier ook geen behoefte aan te hebben.
Leidinggevende, waar ben je?
Hoe kunnen wij van onze mensen verwachten met passie te presteren, wanneer wij er eigenlijk niet voor hen zijn?
Ik hoorde eens de volgende wijsheid:
Medewerkers geven niet om wat jij weet, maar willen weten dat je om hen geeft.
Het kan niet alleen een hoop tranen schelen, maar ook een hoop plezier en productiviteit opleveren.
Zie hier hoe jij kunt investeren in je medewerkers.