Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

HOE JE MEDEWERKER NIET LANGER BANG VOOR JE IS. 7 TIPS.

14-09-2017

HOE JE MEDEWERKER NIET LANGER BANG VOOR JE IS. 7 TIPS.

HOE JE MEDEWERKER NIET LANGER BANG VOOR JE IS. 7 TIPS.

Bij mensenrechtenorganisatie International Justice Mission (IJM) heb ik geleerd dat zonder veiligheid veel ontwikkelingswerk alles behalve effectief is. Want wat heb je aan een waterput, ziekenhuis of schoolgebouw als je onderweg ernaartoe of ter plaatse grote kans loopt seksueel misbruikt of mishandeld te worden? De grootste angst van de armsten, is daarom niet een gebrek aan voedsel, medische zorg of onderwijs, maar de angst voor geweld. Ontwikkelingswerk zou dus moeten beginnen met het beschermen van de meest kwetsbaren!

 

Niet veel anders – al zij het van andere orde – is het geval in het bedrijfsleven. Nu kunnen wij als bedrijf talloze plannen hebben en de een na de andere populaire managementstrategie achterna rennen, wanneer je mensen zich niet veilig voelen, is alles gedoemd te mislukken.

 

Simon Sinek heeft het in zijn boek Leaders eat Last over de de circle of safety. (Even tussendoor: iedereen loopt terecht weg met zijn Start with Why, maar Leaders eat Last is minstens zo goed!). Voelen je medewerkers zich wel veilig bij jou als leidinggevende? Durven ze alles tegen je te zeggen? Durven ze met nieuwe ideeën te komen? Durven ze jouw ideeën tegen te spreken? Zo niet… Dan heb je een wezenlijk probleem. Succes met je scrum, agile of welke hippe methode dan ook, zonder een basis van veiligheid wens ik je veel succes.

 

Hoe je een gevoel van veiligheid kunt creëren?

Een (zeker niet volledig) lijstje:

  1. Ben oprecht geïnteresseerd in je medewerker.
  2. Houd van je rol als leidinggevende (niet om de status en het salaris, maar om de kans er voor je medewerkers te zijn!)
  3. Laat je medewerkers fouten maken.
  4. Durf te laten zien dat je zelf fouten maakt.
  5. Stop met die verschrikkelijke beoordelingsgesprekken!
  6. Eat last: ben bereid de laatste te zijn. Het gaat niet om jou, maar om je medewerkers.
  7. Durf als laatste uit de boot te stappen wanneer die zinkt.

 

Gaan voor een veilige sfeer op de werkvloer? Check de training Dienend Leiderschap

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg is keynote spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling, was jurylid van managementboek van het jaar en schreef acht boeken over leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.