Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

HOE JE IEDER VERJAARDAGSFEESTJE KUNT OVERLEVEN

08-06-2018

HOE JE IEDER VERJAARDAGSFEESTJE KUNT OVERLEVEN

HOE JE IEDER VERJAARDAGSFEESTJE KUNT OVERLEVEN

Soms heb je van die verjaardagsfeestjes waar je maar één ding kunt denken: hoe kom ik hier zo snel mogelijk weg!?

Opgesloten in een kamer met vrienden van vrienden met wie je helemaal niets gemeen hebt dan die vrienden zelf.

Daar zit je dan. In een kringetje die met de minuut beklemmender aanvoelt. Na hoeveel uur – of liefst minuten – kun je met goed fatsoen opstappen zonder iemand te beledigen?

 

Ik heb een manier gevonden de ongemakkelijke stiltes tussen de mensen links en rechts van mij op te vullen met gesprekstof. Ongeacht wie het zijn. Er is slechts een voorwaarde aan verbonden: je gesprekspartner moet een leidinggevende hebben of ooit hebben gehad. Het geheim? Vraag naar die leidinggevende.

Ik beloof je een avondvullend programma.
Een stortvloed aan woorden.
Een opeenvolging van verhalen.

Maar – ja, er is een maar – de kans is aanzienlijk dat al deze verhalen geen happy end hebben.  We klagen namelijk wat af over onze leidinggevenden.

 

“Hij is er niet voor mij.”
“Hij zit mij teveel op de huid.”
“Hij heeft geen idee waar hij het over heeft.”
“Pas reageerde hij heel bot op iets wat ik zei.”
“Hij dramt alleen maar over de cijfers.”
“Volgens mij weet hij niet eens dat ik net gescheiden ben.”

En zo voort…

En vul voor hij hier rustig ook zij in.

Uit talloze onderzoeken blijkt dat maar weinig medewerkers tevreden zijn over hun direct leidinggevenden. Een wereldwijde enquête van Monsterboard wees uit dat het percentage tevreden medewerkers niet hoger is dan 17 %.

17 %!

Natuurlijk ligt dit niet alleen aan de leidinggevenden zelf.
Leidinggevenden kunnen namelijk ook avonden verjaardagsfeestjes vullen met het klagen over hun medewerkers.

Maar toch…

Zou het niet onze verantwoordelijkheid als leidinggevenden moeten zijn bewust te investeren in tevreden medewerkers? Niet alleen omdat tevreden medewerkers nu eenmaal beter presteren, maar alleen al omdat het onze medewerkers zijn? Vrouwen en mannen die op ons pad gekomen zijn en die recht hebben op onze zorg, sturing en empathie? Want is dit niet waar het in leiderschap uiteindelijk om gaat: mensen op weg helpen om met passie hun werk te kunnen doen.

Helaas heb ik dit verhaal op verjaardagsfeestjes nog maar zelden gehoord en ga ik alsnog, hoewel als laatste, met een rotgevoel naar huis.

 

Ben jij een dienend leider? Ontdek hier hoe jij de leidinggevende kunt worden die je zelf had willen hebben.

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg is keynote spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling, was jurylid van managementboek van het jaar en schreef acht boeken over leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.



 

Check ook het IJM Leiderschapsevent op 13 februari 2025: www.managementboek.nl/ijm

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.