Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

HANDBOEK MANAGEMENTMODELLEN

06-01-2023

HANDBOEK MANAGEMENTMODELLEN

HANDBOEK MANAGEMENTMODELLEN

Nee, geen model is heilig. Mooi, hebben we dat bij deze afgetikt. Maar handig zijn ze vaak wel. Zo werk ik als trainer en in de dagelijkse praktijk al jaren met het zogenoemde situationeel leiderschapsmodel. Een wat mij betreft tijdloos en cultuur overstijgend model dat leidinggevenden en medewerkers kan helpen effectief met elkaar samen te werken. Mits goed ingezet. Maar dit geldt voor alle managementmodellen.

Dus ook voor alle modellen die aan bod komen in ‘Handboek managementmodellen’ dat Patrick Kooij schreef en samenstelde. Het is direct ook het eerste boek dat ik bespreek dat ik niet van A tot Z gelezen heb. Niet dus omdat de modellen niet interessant zouden zijn, maar omdat dit boek zich er gewoonweg niet voor leent. Eerder is het een naslagwerk dat je er als trainer, consultant of leidinggevende bij pakt wanneer je op zoek bent naar een model dat je in jouw context van dienst kan zijn. Of zoals Kooij het zelf beschrijft: ‘Modellen, tools en methodieken kunnen goed van pas komen om bedrijfskundige vraagstukken op te lossen. Denk daarbij aan de opdracht om een strategisch plan, strategisch marketingplan of businessmodel op te stellen (en in het geval van professional ook te implementeren).’  

75 modellen
Kooij bespreekt maar liefst 75 modellen, die hij heeft verdeeld aan de hand van de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). ‘Hierdoor komt elk aspect van organisatie aan bod’ verklaart Kooij zijn keuze, ‘van startpunt tot de evaluatie en bijsturing’. Bij elk model gaat hij in op het doel van het model, de achtergrond, geeft hij een heldere uitleg en een praktijkvoorbeeld en legt hij uit hoe we er zelf mee aan de slag kunnen. Mooi is dat in het boek een code staat waarmee online toegang te verkrijgen is tot al de (invulbare) modellen. Echt aan de slag dus.

Een van de modellen die Kooij bespreekt, kan ik ieder bedrijf of organisatie aanbevelen om soiwieso met enige regelmaat te bespreken: de bekende Golden Circle van Simon Sinek. ‘De Golden Cricle is een denkmodel dat inspirerend leiderschap stimuleert. Met behulp van de Golden Circle breng je in kaart met Wat, Hoe en Waarom een bepaalde organisatie of bepaald product zich onderscheidt van anderen,’ legt Kooij uit. De meeste bedrijven weten wel wat ze doen en hoe ze dit doen, maar lijken te zijn vergeten waarom ze dit überhaupt doen. ‘Why gaat niet over geld verdienen. Dat vormt het resultaat. Why is het bestaansrecht van een organisatie. Geïnspireerde organisaties, ongeacht waarin zij actief zijn, denken, handelen en communiceren van binnen naar buiten (inside out).’

Golden Circle
Als praktijkvoorbeeld haalt Kooij Apple aan. ‘Als Apple zich zou profileren als andere organisaties, dan zouden zij zich profileren als een organisatie die goede computers maakt (what).’ Maar hierdoor is het nog steeds niet duidelijk waarom je als klant een Apple zou kopen in plaats van een ander merk. ‘In werkelijkheid begint Apple midden in de cirkel, bij de Why. Ze vertellen wat de visie van de organisatie is, namelijk het uitdagen van de status quo door anders te denken.’ En dus zit ik dit nu te schrijven op een MacBook en zweer ik bij alles wat Apple maakt en ben ik zelfs abonnee van een magazine dat alleen maar over Appleproducten gaat. Is het allemaal echt beter dan wat concurrenten maken? Ik ben geneigd te roepen van wel, maar wellicht ook tegen beter in. Het is de why van Apple dat mij fan heeft gemaakt. Meer dan de what.

De why van Kooij komt in zijn handboek managementmodellen ook naar voren: ‘Vanuit de praktijk merk ik dat professionals en studenten behoefte hebben aan structuur om overwogen keuzes te maken bij het doorlopen van het strategieproces.’ Kooij wilde de modellen voor hen toegankelijk maken. Een mooie why, dat een prachtig what heeft opgeleverd!

Handboek Managementmodellen
Patrick Kooij

Koop het boek hier

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.