Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

EEN MARKETINGPLAN VAN 1 PAGINA

16-02-2023

EEN MARKETINGPLAN VAN 1 PAGINA

EEN MARKETINGPLAN VAN 1 PAGINA

Het deed eerlijk gezegd even pijn. Ik was bezig met het herschrijven van mijn website en besloot na het lezen van enkele marketingboeken het aanbod aan trainingen en lezingen op mijn homepage drastisch te schrappen. Als (deeltijd) ondernemer moest ik volgens de experts een keuze van mijn aanbod maken. Vragen die ik mijzelf daarom stelde: wat is echt mijn passie en waarin wil ik mij onderscheiden? Ja, ik wilde investeren in effectief leiderschap, maar, zo besefte ik ook, dit was te breed. En daarom begon ik mijn aanbod af te pellen. En dus ging ik op zoek naar mijn zogenoemde purpose. Dit is het investeren in dienend leiderschap. Ik paste mijn website aan. Mijn doel: Wie wil groeien in dienend leiderschap, moet bij mij zijn. En ja, daarnaast help ik leidinggevenden graag verder in andere aspecten van leiderschap – zo lang het maar wel een afgeleide is van dienend leiderschap. 

Het deed dus even pijn, maar bij het lezen van ‘Een marketingplan in 1 pagina’ weet ik dat ik de juiste beslissing nam. Niet alleen volg ik hierin mijn hart, ook is het qua marketing de beste beslissing. Of, zoals auteur Allan Dib het stelt: ‘Alles willen zijn voor iedereen leidt tot een grote marketingmislukkeling.’

Pontius Pilatus-syndroom
Schrappen dus. In de schrijverswereld noemen ze de tegenzin om je bestaande teksten te wijzigen ook wel het ‘Pontius Pilatus-syndroom’. Dit is een verwijzing naar de Romeinse landvoogd die Jezus ter dood veroordeelde en na de nodige kritische reacties weigerde de tekst die hij boven het hoofd van Jezus aan het kruis hing te wijzigen: ‘Wat ik heb geschreven, heb ik geschreven.’ Omwille van de herkenbaarheid van mijn bureau wilde ik niet in deze valkuil trappen.

En zo zijn er meer stappen in een goed marketingplan die ik na het lezen van ‘Een marketingplan van 1 pagina’ wil aanpassen. Laat ik beginnen te stellen dat wat Dib schrijft niet nieuw is. In zijn inleiding is Dib hierin ook eerlijk: ‘Ik wou dat ik kon zeggen dat alle ideeën in dit boek van mij zijn, dat ze uit mijn brein zijn ontsproten en dat ik een genie ben op het gebied van marketing. De waarheid is dat ik slechts een verzamelaar ben van elegante ideeën en inzichten.’ En deze inzichten deelt hij in zijn boek. Herkenbaar dus voor de veellezers en geweldig vernieuwend voor hen voor wie dit een van de eerste marketingboeken is die ze openslaan. Of iets hiertussen in. Mij bracht het in ieder geval weer tot het bewustzijn dat ik de marketing van mijn eigen bureau Proistamenos (wat volgens Dib qua marketing overigens een verschrikkelijke bedrijfsnaam is) weer eens goed onder de loep moet nemen. Hoe heerlijk is het immers mijn marketingstrategie op 1 pagina te kunnen samenvatten! Keep it Short and Simple, KISS. Ook qua marketing dus.

Geld verdienen
‘Dit boek gaat schaamteloos over geld verdienen,’ schrijft Dib. Voor iemand die heilig in dienend leiderschap gelooft, klinkt dit in eerste instantie wel erg ik-gericht (zelfdienend leiderschap: als ik er maar beter van word!), maar Dib verklaart zich nader: ‘Ja, ik wil ook waarde leveren en de wereld verbeteren, maar daar komt helemaal niets van terecht als je platzak bent. Hoeveel mensen kun je dan nog helpen?’

De vraag stellen, is hem beantwoorden. Zaak dus aan de slag te gaan met een goed marketingplan voor je bedrijf. Om winst te maken. Dib biedt een canvas van 1 pagina aan (te downloaden via zijn website) waarin we allemaal ons marketingplan in negen stappen kunnen invullen. Deze stappen gaan van het vaststellen van je doelgroep, het bepalen van je kernboodschap tot hoe je vaste en enthousiaste kanten kunt inspireren jouw diensten aan anderen door te verwijzen. Alle negen gaat hij ze – met vele handige tips – in zijn boek bij langs. Pen en papier in de aanslag dus. Het schrijven van een goed marketingplan blijkt niet eens zo ingewikkeld te zijn!

Een marketingplan van 1 pagina
Allan Dib

Koop het boek hier

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.