Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

DIENEND LEIDERSCHAP (9): BEN JE NOG GELUKKIG? EN JE MENSEN OOK?

17-01-2020

DIENEND LEIDERSCHAP (9): BEN JE NOG GELUKKIG? EN JE MENSEN OOK?

DIENEND LEIDERSCHAP (9): BEN JE NOG GELUKKIG? EN JE MENSEN OOK?

Vraag iemand hoe het met hem gaat, en grote kans dat het antwoord dat je krijgt ‘Druk, druk, druk’ is. Nog even los van het feit dat dit vaak een roep om erkenning is (‘druk zijn’ is ‘belangrijk zijn’), is het voor leidinggevenden soms ook een brevet van onvermogen. Want waar ben je dan zo druk mee? En had je al het werk dat je nu in het zweet helpt al niet lang kunnen delegeren aan een van je teamleden? Volgens Robert Greenleaf (die de term dienend-leiderschap lanceerde) is het tijd voor zelfreflectie.

In mijn vorige blogs over dienend leiderschap ben ik misschien soms wat scherp over zelfdienend leiderschap. Leiders die met zichzelf in de knoop zitten en daardoor brokken maken in hun relatie met hun medewerkers. En eerlijk is eerlijk: soms word ik ook gewoonweg boos als ik verhalen hoor van managers die er een potje van maken en willens en wetens ravage blijven aanrichten. Vraag op een doorsnee verjaardagsfeestje naar de direct leidinggevende van je gesprekspartner en de kans is groot dat de rest van de avond gevuld wordt met een grote klaagzang… De boosheid komt dus niet uit de lucht vallen.

Ben ik zelf dan een haar beter? Natuurlijk is het gemakkelijker om over leiderschap te schrijven en te spreken dan het zelf in de praktijk te brengen. Leiderschap gaat met vallen en opstaan. En ook ik heb in dit gestuntel slachtoffers gemaakt. Meer dan mij lief is.

Helaas blijkt uit de reacties die ik op mijn blogs krijg, dat lezers inderdaad hun leidinggevende herkennen. “Toen je over narcistisch leiderschap schreef, leek het wel of je het over mijn leidinggevende had.” Of: “Mijn manager kruipt ook voortdurend in de slachtofferrol.” Opvallend is, dat ik nog geen reacties kreeg van leidinggevenden die zichzelf in de beschrijvingen herkennen… Uit onderzoek blijkt dan ook niet voor niets dat managers hun functioneren een hoger cijfer geven dan dat zij van hun medewerkers krijgen.

Vandaar dus ook de oproep van Greenleaf om als leidinggevende aan bewustzijn te werken (Zie hieronder de 10 kenmerken van dienend leiderschap). Leiderschap begint bij zelfleiderschap. Neem bewust tijd voor zelfreflectie.
Ga de hei op.
Houd een dagboek bij.
Laat je coachen.
Doe iets om je bewuster te worden van je eigen intenties en gedragingen.

Enkele vragen die iedere leidinggevende zich regelmatig zou moeten stellen, zijn:

1) Waarom wil ik überhaupt leidinggevende zijn?
2) Wat heeft meer mijn passie: mijn werkzaamheden of mijn medewerkers?
3) Help ik mijn team echt vooruit of ben ik eerder een sta in de weg?
4) Hoe kan het dat ik altijd zo druk ben? Of waarom roep ik dit maar al te graag?
5) Ben ik nog echt gelukkig met deze rol?


Investeer in dienend leiderschap, dus in je mensen en in je organisatie >>

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.