11-01-2020
DIENEND LEIDERSCHAP (4): MET DE BILLEN BLOOT
Nee, gemakkelijk was de oefening niet. Verhelderend was het wel. Eindelijk werd de manager verplicht te luisteren naar zijn medewerkers. Zonder dat hij dit keer de kans kreeg hen te onderbreken. Ja, het deed pijn. Maar vanuit deze pijn kon hij aan de slag om te groeien als leidinggevende.
Robert Greenleaf gaf in 1970 naam aan een al duizenden jaren oud leiderschapsprincipe: dienend leiderschap. Zijn gedachtegoed werd later samengevat in 10 kenmerken (zie onderaan dit blog). Eerste kenmerk van een dienend leider is dat hij kan luisteren. Bij deze een oefening om dit vorm te geven. En wees gewaarschuwd: je moet als leidinggevende met de billen bloot.
De fishbowlmethode
Wie nodig zijn, zijn de leidinggevende, zijn teamleden en een coach.
Stap 1:
De leidinggevende gaat op een stoel zitten, terwijl zijn medewerkers in een kring om hem heen staan. De medewerkers krijgen om en om (met de klok mee) de kans feedback te geven op het functioneren van de leidinggevende. Maximaal 2 minuten per medewerker. Het enige dat hij mag doen, is meeschrijven en vooral zijn mond houden.
Stap 2:
De leidinggevende blijft op zijn stoel zitten en krijgt 10 minuten de kans om op de feedback te reageren. Nu houdt de rest zijn mond.
Stap 3:
De medewerkers krijgen nog eens de kans te reageren op de reactie van de leidinggevende. Nu maximaal 30 seconden per medewerker. De leidinggevende houdt weer zijn mond en maakt aantekeningen.
Stap 4:
De leidinggevende en de coach gaan (op een later tijdstip) samen in gesprek over wat er allemaal door de teamleden is gezegd. Aan de hand van dit gesprek, maakt de leidinggevende een actieplan waarin hij ingaat op de feedback van zijn medewerkers.
Stap 5:
De leidinggevende neemt weer plaats in een kring, terwijl zijn medewerkers om hem heen staan. Dit keer begint hij door zijn plan van aanpak met de teamleden te delen.
Stap 6:
De teamleden krijgen weer een voor een de kans (maximaal 1 minuut per medewerker) om een reactie te geven op het actieplan van de leidinggevende.
Stap 7:
Leidinggevende en coach gaan verder met elkaar in gesprek over de gegeven feedback.
Stap 8:
De coach blijft met de leidinggevende en de medewerkers afstemmen om ervoor zorg te dragen dat gemaakte plannen positief effect hebben op de onderlinge samenwerking en de beoogde resultaten.
Zie voor meer blogs over Dienend Leiderschap de blogpagina.