22-01-2020
DIENEND LEIDERSCHAP (12): MET DE BENEN OP TAFEL
Het lijkt soms zo zonde van de tijd. Met de benen op tafel in gesprek met je medewerker. De tijd nemen om zijn of haar verhaal aan te horen (of beter: empathisch naar dit verhaal te luisteren), terwijl je nog zoveel to do’s in je agenda hebt staan. Een dienend leider beseft echter dat dit misschien wel de meest effectieve tijdinvestering is die hij op dit moment kan maken. Knuffeltijd!
Veel vragen en dilemma’s van leidinggevenden komen neer op een centrale vraag: ga ik voor de korte of ga ik voor de lange termijn resultaten? Dienend leiders weten het antwoord: zij kijken vooruit en durven, ook als het nu even pijn doet, te gaan voor de lange termijn. Of zoals Simon Sinek in zijn ‘Infinite game’ zegt: ze gaan voor het oneindige spel.
Nu tijd nemen voor een medewerker die thuis gedonder heeft, of deur dicht en mails wegwerken?
Nu een klant geen rekening sturen voor extra onvoorziene werkzaamheden of direct uurtje factuurtje schrijven?
Nu een collega vrij geven om de kans te bieden zich voor te bereiden op een belangrijk sportevenement of er op staan dat hij gewoon zijn uren maakt en dus dit weekend uitgeput aan de wedstrijden moet beginnen?
Het zijn slechts enkele van de vele dilemma’s waar leidinggevenden dagelijks mee te maken kunnen krijgen. We willen dat onze medewerkers presteren, maar ook dat ze goed in hun vel zitten. Want, zo beseffen we ook, tevreden medewerkers presteren nu eenmaal beter. Dus de voortdurende vraag: moeten we op dit moment de focus leggen op de prestaties (nu aan de slag en geen tijd voor ‘gedoe’) of op de tevredenheid (‘Laten we een kop koffie drinken,’ ‘neem een dag vrij’ – of naar klanten toe: ‘Laat die rekening nu maar zitten’)?
Niet de waan van de dag (al zullen er natuurlijk altijd perioden zijn waarin we even moet knallen), maar een lange termijn visie is wat effectieve leiders onderscheidt van de rest. Investeren in medewerkers betaalt zich vrijwel altijd op lange termijn uit. Of zoals Ken Blanchard terecht stelt: “Winst is het applaus dat je krijgt voor het goed behandelen van je klanten en het creëren van een inspirerende omgeving voor je personeel.” En ja, dit vraagt om visie. Om vooruit kunnen en durven kijken. Om dienend leiderschap.
Investeer in dienend leiderschap, dus in je mensen en in je organisatie >>