19-07-2019
3 VERHALEN IN 1
Even zat ik weer in de huid van de journalist. Het interview dat ik had, duurde nu echter niet slechts een a twee uur, maar bijna de hele dag. Ruim de tijd namen we om in de huid van mijn gesprekspartner te kruipen. Dit alles om de directeur van een groot miljoenenbedrijf te kunnen helpen met het schrijven van een speech.
De presentaties die hij normaal gesproken hield, zagen er – mede door een flitsende powerpoint – gelikt uit. Leuke verhalen van een boeiend bedrijf. Maar toch bleef er iets bij mij knagen: wie is toch die man achter dit snelgroeiende bedrijf? Wat is zijn passie? En welke obstakels moest hij overwinnen om de successen die hij nu kon vieren te bereiken?
En daarom doken wij in zijn verleden. Zijn opvoeding. Zijn schoolperiode. Zijn eerste stappen als ondernemer. Een pittige exercitie, waarbij zelfs enkele tranen werden weggepinkt. Stap voor stap werkten wij zo aan zijn autobiografie.
Maar hiermee waren we er nog niet. Want ook aan de informatie die hij altijd deelde over zijn bedrijf, moest worden geschaafd. Hoewel hij erg veel wist te vertellen over zijn bedrijf (of juist omdat hij zoveel wist), zag ik door de bomen het bos niet meer. Wat maakte zijn bedrijf nu echt uniek? Wat sprong er boven alles uit? Met een botte bijl hakten we het verhaal in stukjes, totdat er slechts een klein – behapbaar! – deel overbleef. De contouren van wat ik een roman noem, kreeg langzaam maar zeker vorm op papier.
En nog steeds kon ik niet aan de slag met schrijven. Want uiteindelijk draait het in een speech niet om de spreker of om zijn bedrijf. De held van het verhaal, is de toehoorder. En dus gingen we aan de slag met een zogenoemd stripboek, waarin we plaatje voor plaatje de reis van de held doorliepen. Pas toen we dit op orde hadden, kon ik in de dankbare rol van speechwriter duiken en aan de slag met het ene verhaal. 3 verhalen in 1. En dat in een speech van circa 20 minuten.
Ontdek jouw verhaal!