Recensie: Werkgeluk

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

Je zou door de talloze boeken met de nadruk op leiderschap bijna vergeten dat medewerkers zelf ook een verantwoordelijkheid hebben het beste uit zichzelf te halen. Zoals ik in een eerder blog al schreef: “Toen wij als medewerkers ons contract tekenden, gingen wij een deal aan met onze werkgever. Wij trekken alles uit de kast om te presteren met passie en hij of zij maakt maandelijks een bedrag over op onze rekening. Zo simpel is.”

Mooi dus dat Henk-Peter Dijkema en Wim Oolbekkink het boek ‘Werkgeluk’ schreven, waarin zij – geïnspireerd door het iOpener Institute in Oxford – laten zien wat medewerkers zelf kunnen doen hun werkgeluk te vergroten.

Laten we eerst een blik werpen op enkele cijfers. Mensen die zich gelukkig voelen in hun werk zijn ten opzichte van hun minst gelukkige collega’s:

  • 50 % meer gefocust op hun taken
  • 70 % minder vaak ziek
  • 50 % meer gemotiveerd
  • 2 keer langer van plan in hun huidige baan te blijven

Uit onderzoek van Sonja Lyubomirski, professor aan de universiteit in Californië, blijkt dat verschillen in de mate van geluk voor vijftig procent worden bepaald door je persoonlijkheid, voor tien procent door omstandigheden en voor 40 procent door de strategieën die we kunnen inzetten om ons gelukkiger te voelen. Zaak dus om met deze veertig procent aan de slag te gaan.

Dijkema en Oolbekkink nemen ons in korte praktische hoofdstukjes mee door thema’s als onze bijdrage op het werk, cultuur van de organisatie, toewijding en ons potentieel benutten. Naast persoonlijke ervaringen, delen zij praktische tips en vragen om direct over na te denken. Wereldschokkend zijn de aanbevelingen die de auteurs doen niet, direct toepasbaar – en dus erg waardevol – zijn ze wel.

Neem bijvoorbeeld de tip om helder te krijgen wat de doelen van de organisatie zijn, wat jouw persoonlijke doelstellingen zijn en met welke taken je deze doelstellingen wilt bereiken. 

DoelenDoelstellingenTaken
   

Deze ogenschijnlijk gemakkelijke invuloefening kan in de praktijk nog best voor de nodige hoofdbrekens zorgen. 
Want wat zijn de doelen van de organisatie? (Vraag het je directeur!) 
Weet je wat jouw persoonlijke doelstellingen zijn? (Ga erover in gesprek met je direct leidinggevende of teamgenoten).
En hoe helder zijn je taken (maak ze zo SMART als je kunt!). 

Heb je bovenstaande helder, draagt dit ongetwijfeld mee aan je werkgeluk, omdat je nu bij alles wat je doet, weet waarom je het doet en je beseft dat je niet voor spek en bonen meedraait in de organisatie.

Om gemotiveerd je werk te kunnen doen, is het volgens de auteurs belangrijk “als je je competent voelt in je werkzaamheden die voor jou belangrijk zijn, samen kunt werken met mensen die je mag en respecteert en je bovendien de vrijheid hebt om je taken te kiezen.” Uiteindelijk willen we allemaal regelmatig een flow ervaren. Dat moment dat je helemaal opgaat in datgene waar je mee bezig bent. “Flow is een goede indicator van jouw competentie en productiviteit.”

Natuurlijk speelt leiderschap een belangrijke rol in het werkgeluk van medewerkers (een slechte band met je leidinggevende is een van de belangrijkste redenen om op zoek te gaan naar een nieuwe baan), maar zelf heb je als medewerker dus ook een groot aandeel in hoe betrokken je bent bij je werk en de organisatie waarvoor je mag werken. Wil je dus groeien in competentie een betrokkenheid? Laat je dan bij de hand nemen door het boek van Dijkema en Oolbekkink. Zowel medewerker, leidinggevenden en de gehele organisatie (dus ook de klanten) zullen hierbij winnen!

Werkgeluk
Henk-Peter Dijkema en Wim Oolbekkink

Koop het boek hier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.