Recensie: Purpose

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

“Wat een kul allemaal. We willen toch gewoon geld verdienen?” De manager vond het gesprek binnen zijn MT over de ‘why’ van het bedrijf maar zinloos. Simon Sinek – hij had overigens nog nooit van de meest populaire auteur van deze tijd gehoord – zakte er maar in met zijn ‘Golden Circle’. Gelukkig hield de directeur die mij had gevraagd zijn team te begeleiden, voet bij stuk en zette zijn intrinsieke zoektocht naar de purpose van zijn bedrijf voort.

In deze zoektocht, die we gezamenlijk blijven aangaan, is het nieuwste boek van Paul Stamsnijder, ‘Purpose; het verhaal van de moraal’ een zeer welkome aanvulling op de boeken van Sinek. De sputterende manager zal wellicht niet worden overtuigd, maar voor de directeur die oprecht naar meer zingeving voor zijn bedrijf zoekt, is ‘Purpose’ niet alleen een bevestiging van het proces dat hij is ingeslagen, maar biedt het ook handvatten om de ingeslagen weg uiteindelijk succesvol af te ronden. Al geeft Stamsnijder terecht aan, dat het een doorlopende zoektocht is.

Goed, maar waarom dan toch die ‘plotselinge’ nadruk op purpose, onze why? Stamsnijder: “In een tijd waarin verandering sneller gaat dan het licht, is het zaak om zo nu en dan stil te staan bij de vraag: waartoe dienen wij? Het besef is doorgedrongen dat een bedrijf door spreadsheetmanagers niet echt vooruit wordt geholpen. Wie lineair denkt, loopt vast. Alleen wie zich aanpast, creëert toekomst. Organisaties kunnen enkel inspelen op hun veranderde omgeving door hun stakeholders te betrekken en dat kan niet zonder een gemeenschappelijke bedoeling.”

En leidinggevenden zullen hierin de kar moeten trekken. “De basis van leiderschap in de 21ste eeuw is een ideaal tot leven wekken.” En dit niet als kunstje, een meevaren op een nieuwe hype, maar als overtuiging. En dus zal de zoektocht naar zingeving, niet het speeltje van de marketingafdeling mogen zijn. “Een robuuste purpose is het vertrekpunt van de visie, de missie en de strategie van de organisatie. Dit vraagt om weten waarvoor je staat, oprecht het verschil willen maken en tot slot: doorzetten.”

Maar waar hebben wij het nu precies over, wanneer we het over purpose hebben? Stamsnijder geeft enkele definities waarvan ‘de maatschappelijke opgave van de organisatie’ misschien het meest duidelijk verwoordt waar het werkelijk om gaat. Als bedrijven er niet alleen zijn om winst te maken (hetgeen de vaste overtuiging is van iedereen die serieus met dit thema aan de slag gaat), waarom bestaan zij dan wel? Het is volgens de auteur van levensbelang het antwoord op deze vraag te vinden. “Temeer daar uit onderzoek blijkt dat geld mensen slechts in bescheiden mate inspireert. […] Elke organisatie moet tegenwoordig een verhaal te vertellen hebben, waarmee zij betekenis geeft aan haar maatschappelijke opgave.”

Nu is de reactie van de eerdergenoemde manager natuurlijk niet geheel onterecht. Te veel bedrijven proberen met mooie praatjes de schijn op te houden dat het hen om meer te doen is dan alleen winst voor de aandeelhouders. Een prachtig geformuleerde why doet het goed als marketingtool, maar is allesbehalve leidend in het nemen van (morele) beslissingen. Als voorbeeld draagt Stamsnijder onder andere Spa aan. Aan de ene kant sponsort dit bedrijf Natuurmonumenten, terwijl het aan de andere kant de invoering van statiegeld op plastic flesjes probeert te vertragen. “Pure greenwashers staan niet stil bij wat moreel klopt, maar stellen vast waar ze mee weg kunnen komen.” En ja, zak er dan maar in met je mooie geformuleerde purpose.

En dus legt Stamsnijder in zijn boek voortdurend de nadruk op authenticiteit, echtheid, een oprecht verlangen een purpose van het bedrijf te ontdekken. Als purpose overwegend extrinsiek gedreven wordt, grenst dat volgens de auteur zelfs aan amoraliteit. “Ons moreel bewustzijn hoort van binnenuit te komen, als vrucht van studie, dialoog en reflectie.” En voor iedereen die dit spannende proces durft aan te gaan, is het boek van Stamsnijder een absolute aanrader. En ja, zoals ik in mijn eigen boek Pure Winst ook al betoog, iedereen zal uiteindelijk bij deze zoektocht winnen: medewerkers, klanten, de organisatie zelf en de samenleving.

Lees hier ook de samenvatting van ‘Find your Why’ van Simon Sinek

Zelf op zoek naar de Purpose van jouw bedrijf? Zie hier wat je kunt doen.

Purpose; Het verhaal van de moraal
Paul Stamsnijder

Koop het boek hier.

Mis niets! De laatste blogs over leiderschap en storytelling

* indicates required
/ ( mm / dd )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.