Recensie: Entertainment marketing

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

Luister naar de ander. Empathisch luisteren. Ik roep het in mijn trainingen en coachingsessies met leidinggevenden, maar ook in mijn consultancyklussen op het gebied van storytelling. Weet wat er in de ander leeft. En vanuit die kennis kun je iets voor je medewerker of (potentiële) klant betekenen.

Met Laurent Lootens heb ik een corporate event planner gevonden die dezelfde boodschap verkondigt. “Mochten merken meer empathisch vermogen hebben, zouden ze anders communiceren in hun marketingboodschappen,” zo stelt de auteur van het boek ‘Entertainment Marketing’.

Customer Centricity draait om wat de klant echt wil. “Het gaat om het creëren van een ecosysteem waarbij je de concrete wens van je consument kan achterhalen, je die wens centraal plaatst en verder denkt dan je eigen merk.” En dus komt Lootens met een duidelijke aanbeveling aan marketeers: praat met je klanten. “Eens echt luisteren, zonder te denken aan verkoop […] Het is een mindset van oprechte empathie.”

Niet B2B of B2C, maar H2H, Human2Human. “Door te beseffen dat aan de andere kant van jouw smartphone zich ook een ander mens bevindt, zal je juister handelen. Dan kan je als merk op een menselijke manier praten met je doelgroep.”

Lootens pleit voor een nieuwe benadering van event marketing en digitale marketing die de bouwstenen vormen voor entertainment marketing. En, zo benadrukt hij: “Je merk DNA is de basis voor alle inhoudelijke, structurele en creatieve beslissingen” 

Goed, een korte blik nu dan op de diverse vormen van marketing die Lootens bespreekt:

Bij event marketing gaat het om bouwen van relaties. De bedoeling is dat iedereen die het event bezoekt een ambassadeur wordt van je bedrijf of organisatie. “Mensen delen graag verhalen. Ofwel door over je event en merk te praten, ofwel door erover te praten op social media. En, hoe creatiever de merkbelevenis, hoe meer het de genodigden emotioneel raakt.”

Digitale marketing helpt volgens Lootens bij het onderhouden van relaties. “Niet spammen, maar entertainen op een relatieve manier voor jouw merk.” 

Entertainment marketing is vervolgens klanten bieden waar ze behoefte aan hebben: entertainment. Of in andere woorden: marketeers moeten stoppen de tijd te verdoen van hun (potentiele) klanten. Bied waar iedereen naar op zoek is: vermaak. Dit kan onder andere door content te bieden waar de klant iets aan heeft. En dit zonder direct met een verkooppraatje te komen. Bied meerwaarde. Door videos, podcastst, tijdschriften, blogs. En ga zo maar door. En nogmaals: begin met oprecht te luisteren naar je klant. Waar heeft hij behoefte aan? Pas wanneer je dit goed in beeld hebt, kun je voor hem aan de slag. En maak je niet ongerust: de nieuwe klanten of donateurs komen echt wel wanneer je hen eens in de zoveel tijd (en dus niet voortdurend!) een mooi aanbod doet.

Entertainment marketing
Laurent Lootens

Koop het boek hier

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.