Recensie: Dit is contentmarketing

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

Seth Godin laat er geen misverstand over bestaan: “Contentmarketing is de enige marketing die nog overblijft.” Wanneer iemand als marketinggoeroe Godin dit zegt, doen we er als bedrijven en organisaties wijs aan onze marketing serieus onder de loep te nemen om te voorkomen dat we er te laat achter komen dat we er niet meer toe doen en hopeloos achter de feiten aanlopen.  

In ‘Dit is nu contentmarketing’ helpen de auteurs ons op weg. Te beginnen met het vaststellen van wat wij nu precies onder contentmarketing kunnen verstaan: “Content marketing is een strategische marketingaanpak die focust op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk afgebakende doelgroep aan te trekken en te behouden en zo consumentenactie te genereren waar het merk baat bij heeft.” En, om het direct concreet te maken, we hebben het dan onder andere over het aanbieden van content in blogs, podcasts en magazines. Media om ons verhaal te delen, met als doel te worden erkend als thought leader, awareness te creëren en engagement te krijgen.

Om succesvol contentmarketing in te zetten, zijn vier C’s volgens de auteurs van belang:

1) Context: Spreek de consument aan via het juiste kanaal en op het juiste moment.

2) Creativiteit: Om eruit te springen, zal je anders moeten zijn dan anderen. De gewenste aandacht moet verdiend worden. (Potentiele) klanten zijn niet in je verhalen geïnteresseerd als ze niet onderscheidend genoeg zijn.

3) Consistentie: Wees consistent wat betreft inhoud en frequentie.

4) Customer Journey: Loop mee met je (potentiele) klanten. Pas je content dus aan op de fase waar je publiek zit.

En voordat we nu direct in de pen klimmen, de laptop openklappen of de microfoon pakken om vooral over onszelf te praten, is het in contentmarketing cruciaal te beseffen dat het niet om onszelf gaat. Of, zoals Cor Hospes in zijn ‘De power van een contentplatform’ schrijft: “Met marketing vertel je dat je een rockster bent, met contentmarketing bewijs je dat je er een bent.” En dit doen we niet door veel en hard over onszelf te praten, maar over de onderwerpen waar de klant behoefte aan heeft en waarin wij de experts zijn. Niet wij zijn de held van het verhaal, de klant is dit. Door kwalitatief goede content te bieden, accepteren zij ons wellicht als de gids van hun verhaal en willen ze verder met ons optrekken.

Terecht stellen de auteurs van ‘Dit is contentmarketing’ dat contentmarketing niet alleen een techniek is, maar meer nog een mindset. Dus niet iets wat je er even tussendoor doet, maar waar je als bedrijf of organisatie heilig in moet geloven. Ook wanneer het niet direct harde resultaten oplevert in de vorm van nieuwe opdrachten. Want om die droom ook direct maar uit de wereld te helpen: vertrouwen bouw je niet op met een paar blogs of een enkele podcast. Zoals er maar weinig eerste dates direct eindigen in een goed huwelijk. Leer de ander kennen, ontdek waar hij mee bezig is en laat zien dat jij weet waar je het over hebt. Keer op keer op keer weer.

Wat mij betreft gaat het in contentmarketing nog een stapje verder. Daar waar het in traditionele marketing meer lijkt te gaan om zelfliefde, gaat het in contentmarketing om liefde voor de ander. Niet zelfdienend, maar dienend leiderschap dus. Het is een hart gesteldheid. Heb ik het oprechte verlangen mijn (potentiele) klant te dienen met goede content? Ook wanneer hij besluit uiteindelijk niet met mij in zee te gaan? Wil ik dienen met verhalen waar de ander echt iets aan heeft? Wat dat betreft blijf ik geloven in het principe van zaaien en oogsten, waarbij de focus bij contentmarketing voor de verandering niet ligt op het laatste.

Dit is contentmarketing
Bart Lombaerts, Wouyter Temmerman, Koen Denolf, Michel Libens

Koop het boek hier

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.