Recensie: De rit van mijn leven

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

Wat doe je als de grote baas van Disney een boek schrijft over zijn loopbaan? Dan pak je elk beschikbaar moment om te lezen – of je creëert deze momenten, met een wat kortere nachtrust tot gevolg. Ik wel in ieder geval. Want van wie valt er nu meer te leren over zowel leiderschap als storytelling dan van iemand die leidinggeeft aan de meest creatieve teams ter wereld!

Probleem van boeken waarin leidinggevenden zelf schrijven hoe zij hun vak uitoefenen, is dat het altijd maar de vraag is of medewerkers die met hen werken de vaak mooie woorden ook herkennen in de dagelijkse praktijk. Keer op keer blijkt uit onderzoek namelijk dat leidinggevenden zichzelf hoger beoordelen dan het cijfer dat zij van hun medewerkers krijgen. Zo is het natuurlijk interessant te lezen dat Robert Iger, want over hem hebben we het, schrijft dat “echte integriteit een geheim leiderschapswapen” is. Of dat een leider er eerlijk voor moet uitkomen als je iets niet begrijpt. Maar maakt hij dit in de praktijk ook waar?

We zullen het nu moeten doen met zijn eigen verhaal en met zijn track record. Want dat Iger in zijn jaren als CEO het nodige heeft bereikt, mag duidelijk zijn. Zo werd de waarde van Disney onder zijn leiding vervijfvoudigd en werd het eigenaar van Steve Jobs’ Pixar, Lucasfilm en 21st Century Fox. Zie de Disney+ app en je ziet welke oneindige schatten aan verhalen dit heeft opgeleverd.

Iger bewijst met ‘De rit van mijn leven’ niet alleen leiding te kunnen geven aan het grootste mediabedrijf ter wereld, hij blijkt zelf ook een begenadigd storyteller te zijn. Zo verhaalt hij over de opening van Shanghai Disneyland, een megaproject dat achttien jaar aan voorbereidingstijd eiste. Op de grote dag waarop het park zijn deuren zou openen en talloze hoogwaardigheidsbekleders de plechtigheid zouden bijwonen, kreeg Iger het afschuwelijke nieuws dat in het Walt Disney World Resort in Orlando een jongetje van twee was gegrepen door een krokodil en aan de aanval was overleden. Iger nam direct contact op met de ouders, zat huilend op de rand van zijn bed en moest zichzelf meteen herpakken om aan de verplichtingen van die dag te kunnen voldoen. De opening moest immers een groots feest worden.

Deze gebeurtenis zegt veel over de rollercoaster waarin Iger zat in zijn tijd als CEO van Disney. Hoe machtig ook, het meest wist hij te bereiken door oprechte interesse in de ander te tonen, hen te lezen en hier op een effectieve manier op in te spelen. Zijn deal met de excentriekeling Steve Jobs is dan ook vooral te danken aan Igers gave om vriendschappen te sluiten. “Ik houd van die man,” had Jobs tegen zijn vrouw gezegd na zijn eerste ontmoeting met Iger. De overname van Pixar door Disney was het gevolg.

Iger dankte zijn succes ook aan een duidelijke visie voor de toekomst. Dankzij het advies van brandmanager Scott Miller die hem aanraadde heldere prioriteiten te stellen en deze duidelijk te communiceren, (“Als een leider zijn prioriteiten niet luid en duidelijk uitspreekt, weten de mensen om hem heen niet wat hun eigen prioriteiten zijn.”) vormde Iger zijn toekomstplannen voor Disney, samengevat als:

1) Creatie van hoogwaardige branded content
2) Omarmen nieuwe technologie
3) Een mondiaal bedrijf worden

“Alles draaide om de toekomst, niet om het verleden. Die toekomst moesten we vormgeven door de hele organisatie, onze bedrijven en onze destijds 130.000 medewerkers, te laten samenwerken om de drie gestelde prioriteiten te verwezenlijken.” Doel was om allemaal te gaan voor producten waar iedereen trots op kon zijn. “Zo simpel is het.”

Dat de uitvoering van die visie minder simpel was, mag duidelijk zijn. Maar dat het geslaagd is, zeker ook! Nu nog tijd vinden om de vruchten van Igers leiderschap verder te ontdekken door m’n boeken even aan de kant te leggen en Disney+ in te duiken. Er staan nog 30 (!) seizoenen van The Simpsons op mij te wachten…

De rit van mijn leven
Robert Iger

Koop het boek hier

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.