Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

RECENSIE: DE PERSOONLIJKE MBA

16-09-2021

RECENSIE: DE PERSOONLIJKE MBA

RECENSIE: DE PERSOONLIJKE MBA

Wat is dat toch met die business schools dat de ene na de andere auteur stelt dat opdoen van kennis sneller en zeker goedkoper kan. Met Ben Tiggelaar deed ik het in een dag, Donald Miller nam mij met zijn online Business Made Simple University in 60 dagen (van circa 15 minuten per dag) door de belangrijkste materie en Josh Kaufman had aan circa 500 pagina’s genoeg om mij een heuse businessopleiding te geven. Ik was in twee weken klaar.

Volgens marketinggoeroe Seth Godin mogen studenten die worden afgewezen voor Harvard-universiteit zich gelukkig prijzen. “Ik kan mij niet voorstellen hoe studeren voor een MBA een beter gebruik is van iemands geld en tijd dan de combinatie van praktijkervaring en het lezen van zo’n dertig of veertig boeken.” Een boute uitspraak, maar heeft hij ongelijk? Of zoals ik zelf nog wel eens gekscherend zeg: Lees drie a vier boeken over een onderwerp en je bent een expert. Daar heb je dus geen dure studie voor nodig. Hoe leuk mijn studententijd ook was, ik heb meer geleerd van de praktijk en de boeken die ik na mijn studie las.

Nu dus ook weer van ‘De persoonlijke MBA’ van Kaufman. In korte, goed leesbare hoofdstukjes (blogs eigenlijk), neemt hij ons mee langs onderwerpen als waardecreatie, marketing, financiën, werken met anderen en begrip van systemen. En eerlijk: in elk blog zitten lessen die in de praktijk direct toepasbaar zijn.
Als groot voorstander van het principe Keep it Short and Simple (KISS) word ik blij van de benadering van Kaufman. Door hoeveel boeken heb ik me niet heen geworsteld omdat de auteur zelf de draad van zijn uitgedokterde model leek te zijn kwijtgeraakt! Of waarin schrijvers menen met dure termen indruk te moeten maken. Niets van dat alles bij Kaufman. Niet dat hij geen ‘managementtaal’ gebruikt (in de lijst met terminologie staan er circa 350!), maar hij legt ze stuk voor stuk goed leesbaar uit.

Kortom: kan de volgende woorden van Kaufman alleen maar beamen: “In plaats van je tijd en zuurverdiende geld te verspillen aan het leren van gedateerde theorieën waar je in je latere leeftijd waarschijnlijk niets aan hebt, kun je je tijd en energie beter steken in zelf leren wat je nodig hebt om succesvol te worden.” Zoals het lezen van ‘De persoonlijke MBA’, zou ik eraan willen toevoegen.
En om studenten niet geheel te ontmoedigen: Je zult vast het een en ander opsteken van je studie. En vooral veel lol hebben in de avonduurtjes! Vergeet alleen niet af en toe een goed businessboek erbij te pakken!

De persoonlijke MBA
Josh Kaufman

Koop het boek hier

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.