Recensie: Creatief schrijven

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

Er zijn boeken die ik na gelezen te hebben keurig in mijn kast zet en er zijn boeken die lange tijd op m’n bureau blijven liggen, omdat ik ze regelmatig wil blijven openslaan. ‘Creatief schrijven voor copywriters’ hoort – zo weet ik nu al – bij de tweede categorie. Omdat het van een buitencategorie is. Auteur Roy Ishak bewijst kunstenaar te zijn in het vakgebied waar ik mij al jaren in begeef: copywriting. En bij experts schiet ik spontaan in de leerhouding en zuig ik elk woord in mij op met als doel te blijven groeien, te gebruiken en weer door te geven. 

In mijn rol als storyteller bij International Justice Mission (IJM) schrijf ik wat af. Lezingen, direct mails, brochures. En ook als freelance copywriter voor andere organisaties ga ik vaak zo los op mijn toetsenbord dat ik geregeld door omstanders commentaar krijg of het allemaal niet wat zachter kan: “Dat ding hoeft niet stuk!” Weinig dat mij zo in een flow kan brengen als schrijven, creatief schrijven, althans, ik hoop dat lezers dit zo ervaren. Geen clichés dus, maar woorden, zinnen en verhalen die raken, verwonderen, in beweging zetten. Of, zoals ik wel eens zeg: ik ben misschien geen expert, maar houd wel van experimenteren. Of mijn teksten goed of slecht zijn, laat ik dan ook liever over aan mijn lezers.

Ishak is wat dat betreft iets zekerder van zijn zaak. Terecht stelt hij in de inleiding van zijn boek dat veel auteurs van boeken over copywriting voorbeelden aanhalen van anderen, “maar ik leer liever van iemand die goede copy schrijft. Niet van iemand die goede copy herkent.” Een moedige zet dus om zijn theorie te illustreren met vooral eigen werk.

In zijn boek gaat Ishak onder ander in op het gebruik van creatieve concepten, zinnen en denken, waarbij leidraad zijn definitie van creatief schrijven is: je boodschap formuleren op een verrassende wijze. Wanneer een boodschap verrassend is? “Als-ie onverwachts uit de hoek komt. Omdat je je boodschap formuleert op een manier die nooit eerder of niet vaak gebruikt is. Een manier die lezers nog niet gewend zijn. De mate van originaliteit telt,” aldus Ishak. Waarbij de teksten altijd begrijpelijk, pakkend en overtuigend moeten zijn.

Omdat ik momenteel in opdracht van een stichting werk aan creatieve teksten om nieuwe vrijwilligers te werven, laat ik mij graag inspireren door Ishaks verhaal. En dus duik ik ter inspiratie verder zijn boek in. Kan ik iets met gimmicks, inhakers (concept dat verwijst naar de actualiteit) of met schuttingtaal…? (Omdat het in mijn geval om een christelijke organisatie gaat, kan ik laatste misschien maar beter laten… Hoewel…).

Wat het wordt? Nog geen idee. Maar terwijl ik lees en onderstreep, merk ik dat ik geregeld mijn notities op mijn telefoon open om ingevingen te noteren. Met eigen ideeën, welteverstaan. Want waar Ishak terecht voor waarschuwt, is dat copywriters ideeën van anderen niet moeten kopiëren (lees: jatten!). Want, zo wordt na het lezen van ‘Creatief schrijven’ wel duidelijk; copywriting is een kunst. Een kunst waar copyright op moet zitten. Geniale zinnen van anderen gebruiken, prima, maar dan wel met bronvermelding.

Of mijn teksten beter worden na het bestuderen van Ishaks boek? Ik mag het hopen. Zoals ik dat bij het lezen van elk boek hoop. Genoeg tips en tools in ieder geval. Al beaam ik direct Ishaks woorden uit het laatste hoofdstuk: “Het schrijfproces is veelal een onbewust proces.” Vraag mij dan ook niet wat de definities zijn van stijlfiguren als paralellisme of metonoymie, want ik had – voor het lezen van dit boek – nog nooit van deze termen gehoord, laat staan dat ik wist wat ze betekenden. Hetgeen overigens niet wil zeggen dat ik ze in mijn teksten nooit eerder gebruikte. Kans, nu dit boek voorlopig dus op mijn bureau ligt, dat ze nu niet alleen onbewust in mijn teksten verschijnen, maar ik er steeds bewuster naar op zoek ga. Alles voor creatief schrijven! Of erna dus, in dit geval.

Creatief schrijven voor copywriters
Roy Ishak

Koop het boek hier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.