RECENSIE: BEVRIJD!

12-08-2021

RECENSIE: BEVRIJD!

RECENSIE: BEVRIJD!

Twee dagen voor mijn vakantie, vertoonde de beveiligingsapp Authenticator problemen waardoor ik mijn mails van International Justice Mission (IJM) niet meer binnenkreeg. Het angstzweet brak mij nog net niet uit, maar wel deed ik verwoede pogingen de helpdesk in de VS te bereiken om het probleem op te lossen. Ik moest toch ten alle tijden mijn mails kunnen checken! Vakantie of niet. Het probleem werd niet opgelost. Ik had een mailvrije vakantie. En ja, ookal drong het angstige gevoel te veel te missen zich op, eigenlijk was het ook wel weer lekker. Een gevoel dat bevestigd werd door op het strand het boek ‘Bevrijd!’ van Cal Newport te lezen, die ervoor pleit ons leven niet langer te laten beheersen door onze inbox. Want eerlijk is eerlijk: onze e-mails zijn vaak leidend in hoe wij onze werkdag invullen. Terwijl het zoveel productiever en leuker kan! Of misschien wel moet

Het probleem is volgens Newport niet zozeer de tool van e-mail, maar de manier waarop wij het gebruiken. De auteur van de bestseller ‘Diep werk’ introduceert in zijn nieuwste boek een nieuwe term: ‘Het hyperactieve collectieve brein’. “Dit is een workflow op basis van een voortdurende conversatie die bestaat uit ongestructureerde en onaangekondigde berichten. Deze berichten worden verzonden en ontvangen via digitale communicatietools zoals e-mails en chatprogramma’s.” Uitputting en een eeuwig gevoel te weinig tijd te hebben in een (werk)dag is het gevolg.

Eerder raakte ik al enthousiast over Newports eerdere boek ‘Diep werk’ en het praktische ‘Grip’ van Rick Pastoor, waarin we leren onze werkdag anders in te delen en zelf in controle te blijven op al het werk dat op ons afkomt via met name e-mail. In mijn rol als company coach nam ik de adviezen over voor mijzelf en in de begeleiding die ik anderen mag geven. Met direct resultaat. Eindelijk voelde ik (en mijn coachees) zich niet langer slachtoffer van onze inbox, maar voelden wij ons de baas over alles wat er op ons afkwam. Ik werd niet alleen productiever, ook voelde ik mij na een werkdag meer voldaan. De laptop kon dicht zonder het gevoel dat het dezelfde avond weer zo snel mogelijk open moest. Over bevrijding gesproken!

Newport begint zijn boek met aan te tonen hoe e-mails grip op onze werkdag hebben gekregen. De herkenning is bijna angstaanjagend… Een derde van de professionals controleert elke drie minuten hun inbox. Elke drie minuten! Mijn hemel! Vandaar dat we aan het eind van een werkdag doodmoe zijn en het gevoel hebben geen reet te hebben uitgevoerd. Want nee, lieve lezer, we kunnen niet multitasken. Newport: “Onze prefrontale cortex kan zich slechts op een onderwerp tegelijk richten… […] Het heen een weer schakelen tussen netwerken vertraagt de werking van de hersenen. […] Ze kunnen zelden iets afsluiten voordat ze moeten overschakelen naar de volgende taak.” En dan misschien wel de belangrijkste boodschap uit het boek: “Waarom is het zo moeilijk on ons werk te doen? Omdat onze hersenen er niet voor gemaakt zijn een parallel spoor van aandacht vast te houden.”

Iemand vertelde mij onlangs dat hij getrouwd is met een bekend auteur van goed verkochte romans. Dat ze trouwden, wilde echter niet zeggen dat ze ook gingen samenwonen. Om haar boeken te kunnen schrijven, had zij namelijk tijd en ruimte nodig om zich volledig op haar werk te kunnen focussen. Geen afleiding dus van een liefhebbende man, laat staan voor storende e-mails. Of in andere woorden: er is een tijd voor anderen en er is tijd voor gefocust je werk kunnen doen.

Nu is ‘Bevrijd!’ geen oproep om direct een tweede huisje te kopen of je op te sluiten in een hutje op de hei, maar wel is het een duidelijke oproep je werkdag anders in te delen en je inbox niet meer je leven te laten leiden. Een van de dingen die ik na het lezen van ‘Bevrijd!’ zal veranderen, is mijn notificaties uit te zetten en mijn e-mails nog slecht maximaal 3 keer per dag te checken. De rest van de tijd ga ik mij richten op zaken die na mijn vakantie mijn prioriteit hebben, zoals het schrijven van een nieuw boek, het geven van lezingen, coaching en mijn werk voor IJM.

Bevrijd!
Cal Newport

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>