Recensie: Ben jij al activist?

Henk Jan KamsteegBlog

Toen ik nog voor een NGO werkte, was het gemakkelijk ‘scoren’ op verjaardagsfeestjes. “Wat mooi dat je je inzet voor zo’n goed doel!” Of “Prachtig werk dat jullie doen. Is het niet zwaar om al die verhalen over slavernij dagelijks te horen? Respect hoor!” Alleen voor een boost van m’n eigenwaarde was m’n vorige baan al verslavend. Leuk natuurlijk, maar tegelijk ook wat kort door de bocht. Want doen we hiermee ons werk voor profit-organisaties niet tekort? Ook nu kunnen we namelijk impact maken. Door niet alleen winst te maken voor onszelf, maar ook door positief verschil te maken voor onze medewerkers en in de samenleving.

In m’n boek ‘Pure Winst’ betoog ik al dat wanneer bedrijven zich verbinden aan een hoger doel dan centjes verdienen voor de aandeelhouders alleen, iedereen hier bij wint: de medewerkers, de samenleving en ja, ook de aandeelhouders van het bedrijf. In ‘Ben jij al een activist?’ doet An Kramer eenzelfde oproep. “In dit boek doe ik een appel op organisaties om zich te verbinden met de actuele maatschappelijke vraagstukken: niet in hun ‘vrije tijd’ – greenwashing voor de buitenwereld – maar centraal in hun doelen.” Vraag is hoe we met z’n allen de wereld beter maken in plaats van verder te belasten.

Kramer benadrukt dat we leven in een ‘betekeniseconomie’ (volgend op de ‘kenniseconomie’ en ‘belevingseconomie’). “Dit boek gaat over de verandering die de ontwikkeling naar de betekeniseconomie van organisaties en hun medewerkers vraagt.

Stap voor stap neemt Kramer ons vervolgens mee in hoe organisaties van binnenuit te veranderen. Handig is dat de auteur theorie afwisselt met praktische opdrachten waarmee de lezer direct aan de slag kan.

Verandering begint volgens de auteur met engagement, hetgeen verder gaat dan passie, omdat het eerste je verbindt met iets groters buiten jezelf en het tweede in jezelf begint. “Engagement gaat over het verlangen bij te dragen aan grote maatschappelijke vraagstukken […] De aanleiding ligt buiten je: dat wat er gebeurt in de maatschappij, dat wat je aan het hart gaat in je gemeente of dat wat er speelt bij je klanten.”

Kramer stelt enkele indringende vragen aan hen die zich nog geen activist (zij die een maatschappelijk probleem willen aanpakken) kunnen noemen:

⁃ “Wat zou het betekenen als jouw organisatie haar lot verbindt aan het lot van de samenleving waar ze deel van is?”

⁃ “Wat ga jij later tegen je kleinkinderen zeggen? Dat de waan van de dag te sterk was? Dat de noodzakelijke veranderingen te ingewikkeld waren, en dat je het teveel gedoe vond?”

De weg van engagement naar daadwerkelijke verandering kan een lange, hobbelige weg zijn. Het is daarom aan te raden niet alleen op pad te gaan, maar samen met collega’s het boek van Kramer door te nemen. “Alleen ben je een eenzame gek, samen ben je een beweging.”

En die beweging hebben veel organisaties en de samenleving hard nodig!

Ben jij al activist?

An Kramer

Koop het boek hier

Deel dit blog op jouw social media of per-e-mail.
Email this to someone
email
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin