Purpose (5): Neem anderen mee in je why

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

Als er iets duidelijk wordt uit dit Corona-gedonder, is het wel dat naast de groep asociale hamsteraars wiens levensmotto ‘Ikke, ikke, ikke’ lijkt, er ook erg veel mensen zijn die juist deze tijd benutten om iets voor een ander te betekenen. Zie LinkedIn en je ziet hoeveel mooie initiatieven er vanuit het bedrijfsleven worden ondernomen. In de diepte van de crisis, ontdekken wij onze ‘why’. Ons leven draait om meer dan eigen welzijn. Er zijn anderen die wij kunnen dienen.

In deze blogserie over Purpose zagen wij eerder dat we geraakt kunnen worden door onrecht of de verschrikkelijke omstandigheden waar onze medemens onder te lijden kan hebben. Vanuit dit Popeye-moment gaan we op zoek naar hoe wij met onze gaven en talenten verschil kunnen maken. En nee, dit betekent niet dat we en masse op het vliegtuig moeten stappen om in ontwikkelingslanden aan de slag te gaan. Maar juist vanaf de plek waar je nu zit, het bedrijf waar je nu werkt, kun je verschil maken.

Omdat wij in ons eentje de wereld niet kunnen veranderen, is het zaak anderen mee te nemen in ons verlangen een bepaald onrecht aan te pakken. In een later blog zullen we ingaan hoe dit te doen, maar voor nu de belofte dat – wanneer je het goed aanpakt – je anderen mee kunt nemen in je droom. Waarom? Omdat de meesten van ons diep van binnen een positieve impact willen hebben.

Daniel Pink schreef in zijn boek ‘Drive’ dat de intrinsieke motivatie van medewerkers bestaat uit autonomie, meesterschap en zingeving. We willen dus niet alleen vrijheid ervaren in het uitvoeren van onze werkzaamheden en de dingen doen waar we goed in zijn, we willen ook weten dat we niet voor Jan met de korte achternaam bezig zijn. We komen ons bed niet uit voor een hogere winst van de aandeelhouders. We willen verschil maken, gaan voor een hoger doel. En dit gegeven is precies waar we op kunnen aanhaken wanneer we anderen willen mobiliseren mee te doen om positief verschil te maken. Speel in op ieders verlangen naar zingeving. Deel je zogenoemde vuurstorm-ervaring. Laat zien wat je zo raakt. En nodig anderen uit met jou te onderzoeken wat je met jouw bedrijf kan doen om iets extra’s te bieden aan de samenleving.

In het boek ‘Pure Winst’ ga ik dieper op dit onderwerp in. Het luisterboek van ‘Pure Winst; de triple win van betrokken organisaties’ is nu te verkrijgen op o.a. Luisterrijk of te beluisteren op Storytel. Check ook op www.hjkamsteeg.nl onder ‘Purpose’.  

Zie ook de eerder blogs in deze serie over Purpose:
1) Wat is jouw Popeye-moment?
2) Houd het vuur brandend.
3) Waarom hoop alleen niet doet leven.
4) Wat is jouw marktwaarde?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.