Karakter essentieel voor succes

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

“No core compentency can overcome bad character. If we don’t have good character, we are going to fail in business and in life.”

Prima opening van een boek dat als doel heeft ons te helpen helder te krijgen waar het in business om draait. Auteur Donald Miller houdt het graag KISS, short en simple dus. Een van de redenen waarom ik fan ben van zijn eerdere boeken ‘Building a storybrand’ en ‘Marketing made simple’ en nu ook van zijn nieuwste boek ‘Business made simple’. In de komende weken daarom enkele blogs naar aanleiding van zijn laatste boek dat hij heeft gecombineerd met zestig korte video’s waarin hij iets dieper op de inhoud ingaat. 

Met nu ’10 karakteristieken van een waardengedreven professional’, waarin het draait om het karakter van de professional.

1) Zie jezelf als een economisch product op een open markt

Deze kwam als een verrassing voor mij. Daar waar ik een opsomming verwachtte over bijvoorbeeld integriteit, dienstbaarheid en het bouwen aan vertrouwen, begint Miller door te stellen dat alle succesvolle professionals geobsedeerd zijn met het idee dat zij iedereen die in hen geïnvesteerd heeft (werkgevers en/of klanten) dubbel en dwars met hun expertise en inzet terugbetalen.

Miller stelt terecht dat wij allemaal waardevol zijn om wie we zijn (hetgeen hij in de video over dit hoofdstuk nog eens extra benadrukt), maar dat we ons wel moeten realiseren dat onze werkgevers ons misschien wel aardig vinden, maar ons vooral ook zien als een economische investering. Hoe wij dus succesvol kunnen worden? Door anderen extreem succesvol te maken. Miller stelt dat iedere werknemer die niet 5 x de return of investment waarmaakt, een financieel risico is. 

2) Zie jezelf als een held, niet als een slachtoffer

Allemaal kennen we onze tegenslagen in het leven. De een groter dan de ander. Vraag is hoe we met tegenslagen omgaan. Blijven we ons het slachtoffer voelen, of pakken we de rol van de held op? Voor succes zullen we voor het laatste moeten gaan. Miller: “People love to join an hero on a mission.”

3) Weet hoe je heftige situaties moet de-escaleren

Hoe beter je je kunt beheersen in crisissituaties en anderen kunt helpen ermee om te gaan, hoe meer respect mensen voor je zullen hebben. Miller: “A dramatic person sucks the energy out of the room and into themselves.” We hoeven geen slaaf van onze emoties te zijn, stelt Miller, die hiermee aansluit bij wat Covey in zijn ‘7 eigenschappen van effectief leiderschap’ schrijft over het verschil tussen reactief en proactief reageren.

4) Accepteer feedback als een geschenk

Deze komen we vaker tegen, zoals bij Ken Blanchard die zegt dat “Feedback the breakfast of champions” is. Goed omgaan met feedback – en deze ook zoeken bij mensen van wie je denkt veel te kunnen leren – is bewijs van volwassenheid, aldus Miller.

5) Weet hoe je met conflict moet omgaan

“Conflict-avoiding people are rarely chosen to lead,” zegt Miller nu eigenlijk Patrick Lencioni (Vijf frustraties van teamwork) na. Het is echter wel zaak goed met conflicten te kunnen omgaan. Hoe dit te doen?

1) Verwacht dat er conflict ontstaat. Bij teamwerk is het nu eenmaal onvermijdelijk.

2) Heb controle over je emoties.

3) Bevestig degene die je confronteert in wie hij is. Blijf respect voor de ander houden.

4) Besef dat ook jij het mis kan hebben.

6) Verlang er meer naar dat anderen je vertrouwen dan dat ze je aardig vinden

teamleden hebben niet zozeer behoefte aan je vriendschap, maar aan je duidelijkheid. Ze willen weten waar ze met jou aan toe zijn. Ben je te vertrouwen? Miller biedt drie mogelijkheden hieraan te werken:

  1. Wees duidelijk ik je verwachtingen
  2. Houd de ander – in dagelijkse stand up meetings – verantwoordelijk voor hun taken
  3. Erken goede prestaties

7) Geloof in actie

 Visie hebben is prachtig. Barsten van ideeën is mooi. Succesvolle mensen komen volgens Miller echter altijd in actie. Doen dus.

8) Kies ervoor niet in verwarring te blijven

Hier gaat het er om niet weg te lopen voor iets waarvan je weet dat het gewoon gedaan moet worden. Soms weet je al lang wat de juiste beslissing is, maar stel je het besluit liefst zo lang mogelijk uit. Redenen voor dit uitstelgedrag:

1) Anderen willen pleasen

2) Bang voor gezichtsverlies

3) Angst voor de consequenties

Tip die Miller geeft: Als ik iemand anders zou zijn die de situatie vanuit een fris perspectief zou bekijken, wat zou hij dan direct aanbevelen te doen?

9) Wees meedogenloos optimistisch

Dit gaat om risico’s durven te nemen. Succesvolle mensen zijn volgens Miller altijd optimistisch. Hier lijkt de auteur overigens een andere mening toegedaan dan Jim Collins in ‘Good to great’ waarin hij met het ‘stockdale-paradox’ aangeeft dat geweldige leiders niet zo zeer optimistisch zijn, maar een reëel beeld hebben van de situatie en een reëel beeld van de mogelijkheden. Al lijkt het Miller vooral te gaan om te voorkomen een houding aan te nemen waarin je kansen standaard blijft opgeven, omdat het naar je idee toch niet zal slagen.

10) Heb een groei-mindset

Dit sluit aan bij het vorige punt: zie mislukkingen niet als een veroordeling van je identiteit. Blijf dus zoeken naar mogelijkheden om te groeien, nieuwe dingen uit te proberen.

Een mooie vind ik deze: “Having a growth mindset is about understanding that we will never reach the top of the mountain but we can keep climbing so the view gets better and better.”

Dit is het eerste blog nav ‘Business made simple’ van Donald Miller. Meer blogs volgen.

Andere blogs in deze serie:

1) Karakter essentieel voor succes
2) Hoe anderen te inspireren in 5 stappen
3) Hoe simpel je business op orde te houden

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.