De vloek van het vergelijken

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

Is goed goed genoeg? Antwoord op de vraag ligt aan de context.

Volgens Jim Collins is in bedrijven goed de vijand van geweldig. “Het gaat wel prima zo, waarom zouden we veranderen?” Om vervolgens – vanuit deze zelfgenoegzaamheid – de strijd met de concurrentie te verliezen.

Aan de andere kant kan het niet genoegen nemen met het goede op persoonlijk vlak tot excessen leiden, waarbij we vooral zelfdienend leiderschap tonen en, ten koste van anderen, graaien wat er te graaien valt. Gemotiveerd door wat we zien bij de buren, die het – om in de taal van mijn jongste dochter van 5 te spreken – nog goeder hebben…

Ik stuitte afgelopen week op onderstaand onderzoek onder kapucijnapen. Idee is dat het ene aapje een stuk komkommer krijgt als beloning voor het geven van een steentje aan de verzorger. Het aapje eet de komkommer tevreden op. Totdat hij ziet wat de andere aap voor het teruggeven van een steentje krijgt: een heuse druif! Zie in de korte video wat zijn reactie is:

Door te zien wat de ander krijgt, verandert zijn tevreden houding in een klap naar ontevredenheid.

Van “Wat is het heerlijk voor mijn tentje,” naar “Zie je die foto’s op Facebook van onze vrienden die op vakantie zijn op Bali! Ik ben wel klaar met dat kamperen.”

Van “Prima salaris voor wat ik aan werk doe,” naar “Ik ga klagen bij mijn leidinggevende omdat mijn collega die hetzelfde werk doet veel meer verdient.”

Van …. Maak er voor jezelf maar een invuloefening van.

Stephen Covey noemde ‘Comparing’ niet voor niets een van de 5 ‘emotional cancers’ (naast Criticizing, Complaining, Competing en Contending).

Het gras van de buren is altijd groener. Of, zoals iemand uit Monaco eens tegen mij zei: “Hoe groot je boot ook is, er is altijd iemand met een grotere.”

Er ooit aan gedacht dat je in eerste instantie helemaal geen gras in je tuin wilde? 

Of dat je het stuk gras dat je nu hebt liggen eerder nog tevreden en trots maaide? 

Je eigen stukje gras al vergeleken met het balkonnetje van de flat uit de buurt waar naast een plastic tuinstoel geen eens ruimte meer is voor een plantje?

Het gedrag van de kapucijnaap transformeert ons vroeg of laat tot een gulzige hyena die leeft voor en van de prooi van anderen. En helaas zit de dierentuin (lees: bedrijven en organisaties) vol met deze roofdieren.

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.