Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

DE NORMAALSTE ZAAK VAN DE WERELD?

09-09-2020

DE NORMAALSTE ZAAK VAN DE WERELD?

DE NORMAALSTE ZAAK VAN DE WERELD?

Eigenlijk is het allemaal niet zo ingewikkeld. Of zou het niet moeten zijn… De duizenden (overigens vaak interessante!) boeken over leiderschap ten spijt, in de praktijk van leidinggeven gaat het uiteindelijk toch vooral om ‘gewoon’ normaal doen. Enige probleem is dat we het niet altijd eens zijn wat ‘normaal doen’ dan is. Een kleine poging dan…

Normaal doen is:

  • Oprechte interesse tonen in de ander
  • De ander helpen te groeien in de dingen die hij doet
  • Je eigen ego onder bedwang hebben (of tenminste een poging hiertoe doen)
  • Vriendelijk en duidelijk communiceren
  • De wereld een beetje mooier proberen te maken
  • Integriteit nastreven
  • Willen blijven groeien (als persoon en als professional)
  • Dienen
  • Liefhebben

Ik nodig je uit in de reacties onder dit blog deze lijst aan te vullen.


Onlangs las ik van een onderzoek van Harvard naar hoe we aan vertrouwen kunnen winnen bij de ander. En ook nu bleek dat het allemaal geen hogere wiskunde hoeft te zijn.

Een jongeman vroeg in de stromende regen bij de ingang van een treinstation aan een wildvreemde of hij even een mobieltje mocht lenen omdat hij een belangrijk telefoontje moest plegen. Slechts 9 procent van de mensen die hij aansprak, gaven hem een mobiel te leen.

Het werd tijd voor een andere aanpak. Dit keer begon de onderzoeker de mensen aan te spreken met “I’m sorry about the rain,” om vervolgens dezelfde vraag te stellen. Nu leende 47 procent van de mensen hem zijn telefoon uit. Dat is een toename van 400 procent!

Een van de conclusies die de onderzoekers trokken (en in latere onderzoeken bevestigd kregen) is dat een beetje empathie tonen het grote verschil maakte. Want is het echt zo gek om ons in de ander te verdiepen en in te leven? Het zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Leidinggevende of niet. Uit dit onderzoek blijkt in ieder geval dat het wordt gewaardeerd en veelal wordt terugbetaald. 

Misschien verwoordt onderstaand plaatje het wel het best:

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.