06-09-2019
VERSIERTRUCS VOOR JE NIEUWE MEDEWERKERS
“O shit, jij zou vandaag komen…”
Het was er uit voordat ik er erg in had. Van achter mijn bureau zag ik in de gang een meisje staan met een grote bos bruine krullen. Mijn nieuwe stagiair. Ze leek gezien haar gezichtsuitdrukking, nog meer geschrokken van mijn woorden dan ikzelf. De kleur op haar gezicht werd in ieder geval van de ene op de andere seconde een stuk roder. Dat arme kind. Wat had ik haar met mijn woorden aangedaan! En ik had ook nog helemaal niets voorbereid om haar welkom te heten en in te werken…
Ik was – het is gelukkig al jaren geleden – hoofdredacteur van een jongerenmaandblad. Mijn eerste officiële rol als leidinggevende. Een proeftuin waarin ik veel heb mogen leren op het gebied van leiderschap. Dit helaas wel ten koste van enkele medewerkers en van de jonge dame die ongetwijfeld al met de nodige zenuwen in haar lijf naar ons was afgereisd. Ik mocht blij zijn dat ze niet direct rechtsomkeert maakte, maar de volle drie maanden stage uiteindelijk heeft afgemaakt.
Deze week ben ik zelf begonnen bij een nieuwe werkgever: AAme Adviseurs. Ik mag voor 20 uur per week aan de slag als Company Coach en Trainer. Geluk voor mij was dat ik vrijwel al mijn nieuwe collega’s al eens had ontmoet, omdat ik hen vorig jaar namens mijn eigen trainingsbureau heb mogen trainen in dienend leiderschap, storytelling en DISC. Mijn eerste dag op kantoor was dus net iets minder spannend dan voor vele anderen die als eerst het kantoor bij een nieuwe werkgever binnenlopen. Maar toch…
Wat er al aan spanning was, werd al snel weggenomen. In plaats van dat ik in een hoekje achter een bureau werd gestopt met de mededeling “Lees je de komende dagen maar in…”, had ik van te voren al een compleet inwerkprogramma toegestuurd gekregen voor de eerste week. Bedrijfspresentatie door de directeur, uitleg van de diverse afdelingshoofden over hun werkzaamheden en inwerken in de diverse softwarepakketten. Geheel in de stijl van het situationeel leiderschapsmodel (hetgeen ik hen notabene zelf heb mogen leren) werd ik als een zogenoemde enthousiaste beginneling bij de hand genomen. Keurig in leiderschapsstijl 1: veel sturing dus.
Wil je in de kroeg een jongen of meisje versieren, is mij altijd geleerd dat je maar een kans hebt om een eerste indruk te maken. Hetzelfde geldt voor nieuwe medewerkers. Om fans te maken van klanten, zullen allereerst je medewerkers fan moeten zijn van de organisatie. En ja, hiervoor kun je de eerste belangrijke stappen zetten op de eerste dagen dat je nieuwe medewerker in dienst is. Of, om er maar een oud gezegde bij te halen: ‘De eerste klap is een daalder waard.’ En voor wie geen idee meer heeft wat een daalder is… Vraag dat gerust eens aan je oudere collega’s.