16-04-2022
THOUGHT LEADERSHIP
Sinds jaren schrijf ik vrijwel wekelijks een blog over leiderschap of storytelling. Of over beide. Omdat ik het heerlijk vind hierover te lezen en te schrijven. En omdat ik toch altijd weer die drive heb om vorm te geven aan de purpose van mijn bureau Proistamenos:
Een wereld waarin bedrijven, organisaties, overheden en individuen hun bestaansrecht vinden in het dienend leiden van de ander, waardoor die ander er qua prestaties, tevredenheid en mogelijkheden beter op wordt.
Ik geloof tot in mijn kleine teen dat de wereld snakt naar dienend leiderschap. Naar leiders dus die een heldere visie hebben op een betere wereld – in het groot en in het klein – en anderen inspireren en ondersteunen om met hen voor dit hogere doel te gaan. In bedrijven, stichtingen, in de politiek, thuis of waar dan maar ook.
Ik ben hierin gelukkig niet de enige. Zo bewonder ik de passie van bijvoorbeeld auteur Inge Nuijten die zich ook al jaren inzet voor dienend-leiderschap. Of de directeuren die ik als medewerker en als trainer heb leren kennen die dienend leiderschap in de dagelijkse praktijk handen en voeten proberen te geven.
Maar er is nog een reden waarom ik consequent blogs blijf schrijf en nu ook aan een podcast begonnen ben. Stiekem hoop ik langzaam uit te groeien tot een zogenoemd thought leader over dit onderwerp. Al mag je, zo leer ik direct uit het boek ‘Thought leadership’ van Mignon van Halderen en Brandon Martens, nooit van jezelf zeggen dat je een thought leader bent in wat in wat dan ook. Laat die beoordeling maar aan anderen over. Dat ik die positie nog niet bereikt hebt, durf ik echter wel te stellen. Maar goed. Blijven schrijven dus.
Laat me eerste een definitie geven die ik vond en die het meest aansluit op hoe ik thought leadership zie:
‘De betekenis van thought leadership luidt dat een individu of bedrijf in een bepaald vakgebied gezien wordt als autoriteit, waarbij de expertise als referentie fungeert. Dit betekent dat je deze strategie inzet om de vraag voor een specifieke dienst of product te creëren of te vergroten.’
Halderen en Martens geven hun eigen definitie:
‘Thought leadership is een strategische benadering waarbij organisaties ervoor kiezen om hun positionering te baseren op paradigma’s die uiting geven aan een nieuwe toekomstige realiteit. Door vanuit hun vernieuwde zienswijzen (novel points of view) te handelen en hun stakeholders te mobiliseren, hebben ze vaak een voortstuwende, progressieve rol bij het transformeren van de thema’s die er voor hun eigen business, hun klanten, stakeholders en de samenleving toe doen.’
Grote verschil in deze definities zit hem wat mij betreft in de woorden ‘vernieuwde zienswijzen’. Dit zou volgens de visie van de auteurs betekenen dat ik nooit in een thought leader kan uitgroeien, omdat dienend leiderschap allesbehalve nieuw is, maar al sinds het begin van de mensheid gepredikt – en helaas in de wind geslagen – wordt.
Het zij zo.
Het boek ‘Thought leadership’ biedt veel nieuwe en waardevolle inzichten. Zo zijn echte thought leaders volgens de auteurs niet allereerst bezig met profilering. Wat ze vooral willen, is positief verschil maken. Thought leadership zou dus niet het zoveelste marketingtrucje moet zijn, maar komen uit een diep verlangen impact te maken.
Belangrijk in de visie van Halderen en Martens is, zoals gezegd, de verandering in perspectief. Nu nog zaak deze verandering goed te leren verwoorden. “Die verandering ervan noemen we een novel point of view: het vernieuwde perspectief vanwaaruit je naar belangrijke markt-maatschappelijke thema’s kijkt.’ Hierin herken ik dan weer direct de kernboodschap van International Justice Mission (IJM), de stichting waar ik parttime in dienst ben als storyteller. Zonder twijfel een thought leader als het gaat om de strijd tegen de plaag van geweld tegen de armsten, zoals slavernij en mensenhandel. De visie van IJM om zich te richten op het bouwen aan goed functionerende rechtssystemen verandert complete samenlevingen en beschermt miljoenen potentiële slachtoffers van geweld.
De auteurs gaan zelf in op hoe bedrijven en organisaties als Philips, Parktheater Eindhoven en Unilever, met vallen en opstaan, thought leadership tonen. In boeiende casuïstieken zien we wat het van hen vraagt om zowel intern (eigen personeel ) als extern een thought leader te zijn.
Kortom: wie beetje bij beetje (vernieuwende) stappen wil zetten en verschil wil maken, doet er goed aan te groeien als thought leader. En dus dit boek te lezen.
Thought leadership
Mignon van Halderen en Brandon Martens
Koop het boek hier