Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

The greatest night in pop

03-02-2024

The greatest night in pop

The greatest night in pop

Wat heb ik het nummer grijs gedraaid. En meegezongen. Liefst op de manier waarop ook de artiest zijn deel zong. Met als hoogtepunt natuurlijk de bijdragen van mijn grote idool Michael Jackson. We Are The World. Nog steeds zet ik het nummer met regelmaat aan op Spotify. Hoe boeiend daarom de documentaire ‘The greatest night in pop’ op Netflix te zien. Over de making of van dit nummer dat de wereld overging. Boeiend ook, omdat er tal van leiderschapslessen uit te trekken zijn. Ik zet er een aantal op een rijtje.
 

  1. Durf je te laten raken

Zanger Harry Belafonte (Day-O) wentelde zich niet in zijn eigen roem en rijkdom, maar liet zich raken door een ramp die zich op het Afrikaanse continent afspeelde. In Ethiopië heerste een hongersnood die talloze slachtoffers eiste. Belafonte zag het nieuws en er ontstond bij hem een heilig vuur om hier iets aan te doen. Een vuur dat hij niet snel probeerde te doven, maar juist voedde door naar Afrika af te reizen en met eigen ogen te zien welke ramp zich voltrok.

Door welk onrecht in de wereld durven wij ons te laten raken?
 

  1. Kom in actie – ook als je denk niets te kunnen betekenen

Je laten raken, is één, in actie komen is twee. Belafonte zapte niet door, maar zoomde in. Gevolg was dat hij in actie wilde komen. Hij moest zijn steentje bijdragen om een eind aan deze ramp te maken. Maar wat kon hij nu in zijn eentje doen? Natuurlijk, hij kon geld overmaken aan een goed doel, maar er was meer. Hij zat niet bij de pakken neer en onderzocht hoe hij met zijn eigen talenten, netwerk en mogelijkheden verschil kon maken.

Wat is jouw mindset? Laat je je weerhouden door allerlei obstakels of blijf je geloven in mogelijkheden?
 

  1. Zet je netwerk in

We hoeven het niet alleen te doen. Belafonte nam contact op met zijn manager en fundsraiser Ken Kragen, die op zijn beurt zijn cliënten Lionel Richie (Dancing on de ceiling) en Kenny Rogers (Islands in the stream) benaderde. Richie nam op zijn beurt contact op met Stevie Wonder ((I just called to say I love you) en Michael Jackson (Thriller). De bal was gaan rollen. En hoe!

Wie in jouw netwerk kun je inschakelen om je dromen te verwezenlijken?
 

  1. Deel je visie

De ene na de andere popster zegde toe mee te doen. Voordat de opnamen – midden in de nacht – begonnen kwam Bob Geldof ten tonele. Hij was de man achter Band Aid (To they know its Christmas) en bekend activist. In een paar minute legde hij de artiesten het waarom uit van deze unieke samenkomst van popsterren. Ze konden verschil maken. Storytelling pur sang.

Heb jij je visie helder? Wat doe jij aan storytelling om anderen in jouw waarom mee te nemen?
 

  1. Omgaan met je ego

Het grootste obstakel voor succesvolle opnamen, waren misschien wel de talloze grote ego’s die in de ruimte aanwezig waren. Popsterren die gewend waren aan stadions vol fans die hun naam scandeerden en hun nummers meezingen. Hen aanbaden. En nu… Nu waren ze een van de velen. Hun ego moest plaatsmaken voor het grotere belang. Of zoals op een briefje boven de ingang van de studio stond geschreven: ‘Leave your ego at the door’. Aan het eind van de avond vroegen de popsterren handtekeningen aan elkaar…

Kun jij ego een juiste plek geven om het hogere doel samen met anderen te bereiken?

 

  1. Zorg voor een psychologisch veilige omgeving

Wat doe je wanneer je het niet eens bent met een tekst die de King of Pop heeft geschreven? Je stilhouden - want wie ben jij nu eenmaal? - of omwille van het beste resultaat het woord vragen en een suggestie ter verbetering doen? Dit is wat een van de artiesten (ik weet nets een hoe hij heet) deed. Hij vroeg de aandacht en stelde voor een zin in het nummer te veranderen. Ook Jackson ging lachend akkoord.

Voelt iedereen zich veilig genoeg bij jou om feedback te geven en nieuwe suggesties te doen? Zo niet, dan kom je ook niet tot de beste resultaten.
 

  1. Nieuw is nieuw – en dus spannend

In de trainingen situationeel leiderschap die ik geef, komt standaard die senior medewerker aan bod, die minder presteerde dan verwacht. ‘Maar dit had hij toch moeten kunnen?!’, is een logische reactie. Een logische gedachte, maar direct ook een van de meest gemaakte fouten van leidinggevenden. Een nieuwe taak, is en blijft namelijk een nieuwe taak. Ook voor een senior medewerker die misschien veel andere dingen succesvol heeft gedaan, maar voor deze nieuwe taak ook opnieuw moet beginnen.

Tijdens de opnamen van ‘We Are The World’ zien we dit regelmatig terug. Grootheden die sturing en ondersteuning van elkaar en van producer Quincy Jones nodig hebben om de ontwikkelfases van het situationeel leiderschapsmodel te doorlopen. En dat terwijl ze bloednerveus zijn en bang zijn te falen. Niets menselijks is de popsterren vreemd.

Hoe geef jij leiding? Ieder op dezelfde – voor jouw gemakkelijke – manier? Of pas je je leiderschapsstijl aan aan dat van die ander. Dat is namelijk wat dienend leiderschap in de praktijk van je vraagt.
 

  1. Ieder zijn of haar talent

Om tot mooie resultaten te komen, is de inzet van verschillende talenten nodig. De een zingt hoog, de ander laag. Een derde kan niet zingen, maar kan produceren als geen ander. Of is een jonge getalenteerde cameraman. Iedereen is nodig – en even belangrijk.

Schat jij iedereen in je team op waarde? Zet je ze in op hun talenten?
 

  1. Gebruik je talenten voor een betere wereld

We hebben allemaal gaven en talenten gekregen. Vraag is hoe we ze inzetten. Ter meerdere eer en glorie van onszelf of zetten wij ze in om de wereld een beetje mooier te maken? De popsterren gaven één nacht hard werken. Met een geweldig resultaat. Qua nummer, maar zeker ook qua opbrengst. De popsterren hadden verschil gemaakt. Echt verschil.

Haal jij alles uit je gaven en talenten? Ook voor die ander en een mooiere wereld?
 




 

The Greatest Night in Pop - Netflix

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.