02-06-2024
Storytelling Tactics
Het is dat ik mijn creditcard bij mij houd, anders zouden mijn drie dochters op al de beschikbare streamingdiensten een abonnement hebben genomen en zou zeker mijn oudste vaste klant zijn bij diverse online boekenwinkels. Als verslaafden die op zoek zijn naar een nieuwe kick, verlangen we voortdurend naar nieuwe verhalen. We willen worden meegenomen in de reis van de held van het verhaal. Zich met hem identificeren. Met hem de draak in de ogen kijken én overwinnen. Kortom: we zijn junkies van storytelling.
Ook de komende weken sta ik weer een aantal keer op het podium als keynote spreker over onderwerpen als dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Een feestje. Of, zoals Remco Claassen zegt, kwispelen op het podium! Nu natuurlijk zaak dat ik niet de enige ben voor wie dit een feest is. Sterker nog: voor mijn toehoorders moet het een ervaring worden die ze lang zal bijblijven. Een defening moment waarin ze besluiten iets te gaan doen, iets te laten of nooit meer te vergeten (en ja, ook deze komt van Claassen).
Nu las en besprak ik al tientallen boeken over storytelling. Maar voor de voorbereiding van de komende speeches, maak ik vooral ook gebruik van een nieuwe tool: Storytelling Tactics. Op 54 mooi vormgegeven kaarten staan bekende en onbekende tactieken om toehoorders mee te nemen in je verhaal
Laat me een voorbeeld geven van de kaart waar ik momenteel wat mee aan het stoeien ben:
Good & Evil
‘Tap into strong feelings of right and wrong in your audience. Bring a moral conflict into your story’.
Psycholoog en hoogleraar Jonathan Haidt identifeert zes morele conflicten:
Zorg/Schade (Care/Harm): Dit fundament draait om compassie en zorg voor anderen, evenals de afkeer van leed en schade. Mensen die sterk op dit fundament leunen, zijn gevoelig voor lijden en proberen anderen te helpen en te beschermen.
Rechtvaardigheid/Eerlijkheid (Fairness/Cheating): Dit fundament gaat over rechtvaardigheid, eerlijkheid en het naleven van regels en afspraken. Mensen die dit belangrijk vinden, hechten veel waarde aan gelijkheid en rechtvaardige behandeling.
Loyaliteit/Verraad (Loyalty/Betrayal): Dit fundament betreft trouw aan groepen zoals familie, vrienden, en het land. Mensen die sterk op dit fundament leunen, hechten veel waarde aan loyaliteit en solidariteit binnen hun groep.
Autoriteit/Onderwerping (Authority/Subversion): Dit fundament gaat over respect voor traditie en legitieme autoriteit. Mensen die dit belangrijk vinden, hechten waarde aan orde, hiërarchie en respect voor leiderschap.
Heiligheid/Degradatie (Sanctity/Degradation): Dit fundament draait om het beschermen van het heilige en het vermijden van dingen die als onrein of verontreinigend worden beschouwd. Mensen die sterk op dit fundament leunen, hechten waarde aan zuiverheid en eerbied voor wat als heilig wordt gezien.
Vrijheid/Onderdrukking (Liberty/Oppression): Dit fundament betreft de wens om vrij te zijn van onderdrukking en de strijd tegen tirannie. Mensen die dit belangrijk vinden, hechten waarde aan individuele vrijheid en autonomie.
Mogelijkheden genoeg om hiermee met mijn onderwerpen aan de slag te gaan. Nog even stoeien, kneden en boetseren. Wat hierbij helpt, is dat er per fysieke kaart ook een korte online workshop beschikbaar is en een template op Miro waarmee je direct aan de slag kunt (alles overigens wel in het Engels). Auteur Steve Rawling, oud-journalist en expert op het gebied van storytelling, legt helder uit hoe met je met de stappen op de kaart aan je speech kunt werken. Prachtig materiaal dus, waardoor ik nu al zit te kwispelen!
Storytelling Tactics
Steve Rawling
Koop de kaartenbak hier