Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

SAMENVATTING… FIND YOUR WHY

02-12-2019

SAMENVATTING… FIND YOUR WHY

SAMENVATTING… FIND YOUR WHY

Voor een hogere betrokkenheid van medewerkers, is het belangrijk samen na te denken over het doel van ons werk, in de leiderschapsliteratuur wel ‘purpose’ genoemd. Simon Sinek heeft het in dit verband over het ontdekken van je ‘waarom’, je ‘why’. “Fulfillment is a right and not a privilege,” zo schrijft hij in ‘Find your why’, het werkboek dat hij schreef na zijn bestseller ‘Start with why’. Om hier aan toe te voegen: “For those who hold a leadership position, creating an environment in which people in your charge feel like they are a part of something bigger than themselves is your responsibility as a leader.”

Om te investeren in de ‘duurzame’ groei van de betrokkenheid van medewerkers, is het dus belangrijk het waarom te ontdekken.  

Voorafgaand enkele aannames:

1) Iedereen heeft – bewust (maar vaker) onbewust een why, een hoger doel of geloof dat de basis is van zijn passies en inspiratie.

2) Fulfillment is iets anders dan happiness. Het is het verschil van iemand leuk vinden en van iemand houden. Je vindt je kinderen niet altijd leuk, maar je houdt wel onvoorwaardelijk van ze. Zo vinden we niet altijd happiness in alle werkzaamheden die we doen, maar kunnen we wel altijd fulfillment voelen in ons dagelijks werk.

3) Happiness komt van wat we doen, fulfillment komt van waarom we iets doen.

De gouden cirkel (van Sinek):

Zoals te zien in de cirkel, is het waarom de kern. Waarom bestaat de organisatie? Waarom kom jij ’s ochtends je bed uit? En waarom zou het iemand ook maar iets kunnen schelen?

Zie onderstaande twee voorbeelden voor een pitch van papier:

We sell paper. We offer the highest quality product at the best possible price. Lower than any of our competitors. Wanna buy some?

Of

What good is an idea if it can’t be shared? Our company was founded to help spread ideas. The more ideas that are shared, the greater the likelihood those ideas will have an impact in the world. There are many ways to share ideas; one is the written word. That’s where we come in. We make paper for those words. We make paper for big ideas. Wanna buy some?

In de eerste pitch draait het om het wat en hoe en in de tweede om het waarom.

Over het belang van focus op het waarom, nog het volgende:

De gouden cirkel komt overeen met de manier waarop onze hersenen werken:

De neocortex haakt aan op het wat door rationeel en analytisch denken.

Het limbic brain haakt aan op het waarom en hoe en is verantwoordelijk voor ons gedrag en nemen van beslissingen. Het is ook verantwoordelijk voor gevoelens als vertrouwen en loyaliteit.

Zowel organisatiebreed als de individu (oprichter/CEO en medewerker) kunnen op zoek naar hun waarom. De te nemen stappen komen deels overeen en zijn deels verschillend. 

1) Verzamel verhalen

* Wat waren defining moments in je leven?  

* Welke momenten zijn je bij gebleven?

* Wat heeft je gevormd?

  • Wees zo gedetailleerd mogelijk.

2)   Identificeer de thema’s

– Wat valt je op aan de verzamelde verhalen? Welk thema komt telkens weer naar boven drijven?

3) Schrijf je waarom

  • Houd het simpel
  • Actieve vorm
  • Focus op het effect op anderen

Voorbeeld format:

Eerste is de bijdrage die we leveren aan de levens van anderen.

Tweede is de impact van deze bijdrage.

Stappen voor individuen om hun waarom te ontdekken

1) Vind een partner

Rol van de partner is je verhalen te horen en te helpen de thema’s te ontdekken.

2) Praat je partner bij over het idee van ‘Start with why’.

3) Kies een tijd en plaats om aan de slag te gaan.

4) Bereid je voor door vast enkele verhalen die je wilt delen te bedenken.

Tip: bedenk per periode een verhaal. Teken je levenslijn uit.

5) Deel je verhalen met je partner

6) Identificeer de thema’s

7) Beschrijf je waarom

Stappen voor groepen om hun waarom te ontdekken

Naast dat individuen een waarom hebben, hebben afdelingen en complete organisaties ook een waarom.

Doel voor ieder individu is te werken voor een bedrijf waarin ze in de cultuur passen, met gedeelde waarden, geloof in dezelfde visie en te werken in een team waarin zij zich gewaardeerd en waardevol voelen.

Voordat we beginnen met het ontdekken van het waarom van de groep, is het belangrijk te beginnen met het waarom van de oprichter. 

Met groepen aan de slag:

1) Leg uit waarom jullie deze exercitie doen

2) Ga door het ontdekkingsproces heen

3) Schrijf je waarom op

Het hoe (en wat)

Na het waarom, komt het hoe en wat. In de gouden cirkel zijn alle drie de elementen even belangrijk. We leven vanuit ons waarom. Het is de bron van alles wat we doen. Ons hoe zijn de acties die wij ondernemen om ons waarom tot leven te brengen.

Het hoe is niet wat we willen zijn (waarden), maar wat we in de dagelijkse praktijk doen als we op ons best zijn. 

Voorbeeld:

Waarde = Beleefdheid
Hoe = Mensen vriendelijk en met respect behandelen.

In andere woorden: het hoe is simpel en is een actie.

Te nemen stappen:

1) Beschrijf vijf thema’s (uit de zoektocht naar het waarom)

2) Beschrijf je hoe’s (en nogmaals: simpel en in actieve vorm)

3) Bied context: geef elke hoe een beetje context door te beschrijven wat je ermee bedoelt.

Noteer vervolgens wat je doet.

En tenslotte:

Deel je waarom. Met je team. Met je klanten. Met iedereen die het maar horen wil.
Leef je waarom.
Houd je waarom in leven door storytelling te gebruiken.

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.