Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

RECENSIE: TRAAG VERSNELLEN

23-01-2021

RECENSIE: TRAAG VERSNELLEN

RECENSIE: TRAAG VERSNELLEN

Met een aantal collega’s van AAme, waar ik twee dagen per week Company Coach mag zijn, ben ik begonnen aan een leiderschapstraject. Voordat we ons storten op de vraag hoe we effectief leiding kunnen geven aan onze teamleden verdiepen we ons in persoonlijk leiderschap. Te beginnen met het schrijven van ons persoonlijk statement, waarbij we ons aan de hand laten nemen door Covey’s tweede eigenschap.

In zijn boek ‘Traag versnellen’ sluit Arend Ardon zich aan bij het belang van tijd voor bezinning. Niet te snel doorjakkeren, maar tijd nemen om te reflecteren op wie we zijn en op ons gedrag, voordat we weer verder gaan met onze dagelijkse werkzaamheden en het maken van plannen. Hij koppelt dit aan de rol die leidinggevenden hebben. “Leiderschap gaat over gedrag. Leiderschap gaat over je geloof delen, anderen raken, verantwoordelijkheid nemen, je eigen denkbeelden en gewoonten tegen het licht houden, nieuwe perspectieven verkennen, buiten gebaande paden durven treden.”

In andere woorden: we kunnen er pas echt voor anderen zijn, wanneer we ook tijd nemen voor onszelf. Of, om een andere door Covey aangedragen eigenschap van effectief leiderschap aan te halen, ‘Belangrijke zaken eerst’. Hetgeen betekent dat we bewust tijd reserveren voor activiteiten die in de ‘Eisenhower-matrix’ horen in kwadrant II.

 

Ardon gaat hier, zonder overigens de eigenschappen van Covey aan te halen, in zijn boek op door. “Als we onder druk gaan draven, is de kans groot dat we dat doen op de manier die we altijd al deden. We laten ons gedrag sturen door routines die ons al die tijd aanstuurden. Zo repeteren we het verleden.” En dan zijn terechte vraag aan ons: “Wil je op de automatische piloot het verleden repeteren of wil je bewust de toekomst creëren?”

Tijd voor reflectie dus. Ardon: “Het gaat om een goede balans tussen voortvarend en weloverwogen, tussen hollen en stilstaan.”

En dus denken we in het leiderschapstraject bij AAme na over wie we willen zijn, wat onze grootste passies zijn, waar we het meest naar verlangen. Wat betreft het laatste, stelt Ardon dat “iedere onstuitbare beweging start met verlangen”. Of, zo gaat hij verder, “zonder verlangen zijn we overgeleverd aan de hectiek van alledag. Traag versnellen betekent samen een stem geven aan wat ons echt aan het hart gaat, aan wat we willen betekenen en hoe we van waarde willen zijn.”

Hoe ik – net als de meesten van ons – ook baal van de gevolgen van de pandemie waar we mee te maken hebben, biedt de nieuwe (tijdelijke) manier van leven en werken ook kansen. Kansen om tijd te nemen voor reflectie. Daarom was ik blij dat ik juist dit jaar als jurylid van managementboek van het jaar talloze boeken over leiderschap mocht lezen, herkauwen en samenvatten. Daarom ook heb ik mij ingeschreven voor de Business Made Simple University, een online training op het gebied van onder andere storytelling, marketing en ja ook, het formuleren van een persoonlijk mission statement. Tijd voor reflectie dus, waardoor ik er – wanneer de deuren van de trainingslocaties weer opengaan, er nog meer voor anderen kan zijn. Niet op de manier waarop ik dit altijd al deed, maar net een beetje anders. Beter, zo hoop ik.

Traag versnellen
Arend Ardon

Koop het boek hier

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

 

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.