Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

RECENSIE: SPEELKAARTEN PSYCHOLOGISCHE VEILIGHEID

14-12-2021

RECENSIE: SPEELKAARTEN PSYCHOLOGISCHE VEILIGHEID

RECENSIE: SPEELKAARTEN PSYCHOLOGISCHE VEILIGHEID

Onlangs werd ik door een bedrijf benaderd met de vraag of ik een team wil helpen in wat een ‘onveilige situatie’ op de werkvloer werd genoemd. Een psychologisch onveilige situatie, om precies te zijn. Want, zo bleek uit alles, het gemis aan psychologische veiligheid had negatieve impact op zowel betrokkenheid als prestaties van de medewerkers. Of, zoals grootschalig onderzoek van Google uitwees: hét verschil tussen goed en minder goed presterende team zit hem in de eerste plaats in het klimaat of cultuur waarin mensen zich vrij voelen om vragen te stellen, zich durven uit te spreken, het vermogen hebben om anderen aan te spreken, om fouten te melden en daarover te praten, om zorgen te uiten of om ongevraagd nieuwe ideeën aan te dragen.

In hun boek ‘Psychologische veiligheid’ (met bijbehorende ‘Veldgids’) gaan Hans van der Loo en Joriene Beks hier uitgebreid op in. Volgens hen bestaat psychologische veiligheid uit vijf kenmerken tegelijk, de zogenoemde ‘Big Five’:

* Inclusie: gevoel erbij te horen en jezelf te durven zijn
* Delen: openlijk delen van meningen en gemaakte fouten
* Leveren: volop en volwaardig meedoen bij het leveren van prestaties
* Uitdagen: tegengeluiden laten horen, nieuwe ideeën inbrengen
* Positiviteit: aandacht voor positieve uitstraling en relaties

Terecht benoemen de auteurs ook de vijf donkere keerzijden:

* Exclusie: het gevoel er niet bij te horen
* Zwijgen: kennis voor je houden, fouten wegmoffelen
* Meehobbelen: niet meer doen dan wordt gevraagd
* Lijdzaam volgen: je aanpassen uit angst voor eventuele gevolgen
* Negativiteit: angst, boosheid en verdriet overheersen

Maar hoe maken we bovengenoemde zaken nu bespreekbaar in teams? Nu geloof ik dat teams in samenspraak veel zelf kunnen, maar juist wanneer er gebrek aan psychologische veiligheid ervaren wordt, is het verstandig externe hulp in te schakelen, iemand dus bij wie iedereen de veiligheid voelt zorgen te uiten en die het groepsproces professioneel weet te begeleiden.

Een mooi nieuw hulpmodel hierbij zijn de praatkaarten die Van der Loo en Beks hebben ontwikkeld. Aan de hand van vijftig stellingen (die verwijzen naar de ‘Big Five’) kunnen teamleden het gesprek met elkaar aangaan. Aan de coach om hier goede werkvormen bij te bedenken. En al noemen de auteurs de kaarten een mogelijkheid om op “speelse wijze” de psychologische veiligheid in kaart te brengen, vraagt dit onderwerp een uiterst zorgvuldige benadering – waarbij uiteraard gelachen moet kunnen worden – maar waarin ieders verhaal bloedserieus genomen moet worden. Hoe het ook zij: de praatkaarten gaan absoluut mee in mijn koffer wanneer ik aan de slag ga met het team dat mij benaderde voor hulp. Omdat iedereen het recht heeft op een veilige werkomgeving en ik zeker geloof dat de kaarten goed kunnen helpen het gesprek te voeren.

Psychologische veiligheid: Praatkaarten
Hans van der Loo en Joriene Beks

Koop de kaarten hier

 

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.