Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

PURPOSE (4): WAT IS JOUW MARKTWAARDE?

09-03-2020

PURPOSE (4): WAT IS JOUW MARKTWAARDE?

PURPOSE (4): WAT IS JOUW MARKTWAARDE?

Ik moest mijn best doen niet in lachen uit te barsten. Of ik wat…? Ja, ik hoorde het echt goed. Of ik wilde meehelpen met de techniek in de kerk. De man had blijkbaar echt geen idee aan wie hij het vroeg. Mij vragen de techniek te doen, is hetzelfde als een sumoworstelaar te vragen op 50 meter hoogte te koorddansen. Ik hield mijn gezicht in een plooi, bedankte vriendelijk voor de eer en gaf aan best wat te willen betekenen, maar dan iets waar ik meer talenten voor in huis had.

In deze blogserie zijn we op zoek naar hoe wij zo effectief mogelijk gehoor kunnen geven aan ons Popeyemoment (1). Hoe kunnen we aan de slag met ons heilig ongenoegen over een bepaald onrecht dat ons raakt en waar we een eind aan willen maken? We zagen al dat we het heilig ongenoegen dat in ons opkomt bewust brandend moeten houden (2) . Ook stonden we stil bij de zogenoemde Stockdaleparadox (3) dat ons leert dat we en reëel moeten zijn over de situatie en reëel over de mogelijkheden om er verandering in te brengen. Of, zoals iemand eens zei:  overschat niet wat je in een dag tijd kunt doen, maar onderschat ook niet wat je in een jaar tijd kunt doen.

Aan de slag dus… Maar met wat? En hoe? Michael Porter, professor aan de Harvard Business School, stelt dat we allereerst moeten stoppen te denken in termen van ‘liefdadigheid’. De expert op het gebied van concurrentiestrategieën is van mening dat vrijwilligerswerk gemakkelijk is, maar of het ook altijd effectief is, is een andere vraag. Of, om het naar mijn situatie te vertalen: ik kan natuurlijk prima op het vliegtuig stappen om te helpen in de middle of nowhere een ziekenhuis te bouwen, maar ik kan nog geen hamer van een spijker onderscheiden. Feit dat ik wat voor een ander doe (of probeer te doen…) kan misschien wel een goed gevoel geven, of het veel zin heeft, is maar de vraag. Het ziekenhuis zal nog instorten voordat ik nog maar op het vliegtuig terug naar huis ben gestapt. Dat kan dus effectiever.

Zaak dus strategisch te leren denken. Bij deze enkele essentiële vragen die we zouden moeten stellen voordat we de zoveelste nieuwe stichting in het leven roepen of maar lukraak met de beste bedoelingen aan de slag gaan:

  • Hoe kunnen we de meeste toegevoegde waarde hebben?
  • Waar kunnen we het best verschil maken met de middelen die we hebben?
  • Zijn er al andere initiatieven die het probleem dat jij wilt aanpakken, bestrijden?

Gelukkig zijn er altijd mensen met de beste intenties die de wereld een beetje mooier te maken. Maar hoeveel mooier zou de wereld nu al zijn wanneer we hierbij meer ons gezonde verstand zouden hebben gebruikt. Stoppen met liefdadigheid en beginnen met ondernemen. Of je aansluiten bij een ander die al lang begonnen is. Het onrecht dat wij willen bestrijden, vraagt namelijk niet om de beste bedoelingen, maar smeekt om de meest effectieve aanpak.

In het boek ‘Pure Winst’ ga ik dieper op dit onderwerp in. Het luisterboek van ‘Pure Winst; de triple win van betrokken organisaties’ is nu te verkrijgen op o.a. LuisterrijkCheck ook op www.hjkamsteeg.nl onder ‘Purpose’.  

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.