Hoe laat je een bedrijf groeien? Of ook: Hoe voorkom je dat het door verkeerde beslissingen op een kwade dag uitloopt op een faillissement? In zijn boek ‘Business made simple’ geeft Donald Miller een aantal praktische tips. En dit doet hij aan de hand van de analogie van een vliegtuig. Een samenvatting.
Om een vliegtuig van A naar B te laten vliegen (waarvoor hij immers is ontworpen), is het cruciaal dat de onderdelen van het vliegtuig in goede verhouding met elkaar staan. Te korte vleugels werken niet. Haperende motoren ook niet. Een te grote romp ook niet. Wanneer een van de onderdelen niet klopt, stijgt het vliegtuig niet op, of – erger nog – stort het halverwege de vlucht neer.
Hetzelfde geldt voor bedrijven en organisaties.
Om dit te voorkomen, is het zaak alles op orde hebben. Laten we daarom alle cruciale onderdelen voor een effectief werkend bedrijf bij langslopen.
De romp
Miller begint met de ‘body’ (de romp) van het vliegtuig, oftewel, van jouw onderneming. De body staat voor overhead, zoals salaris, kantoorhuur, computers, et cetera. Miller: “Overhead is anything involved in the cost of doing business that is not related to product creation, marketing, or sales.” Niet dat we dus onbeperkt geld kunnen uitgeven aan marketing en sales, maar “an expense that leads to greater lift is going to get approved much faster than an expense that adds only to the weight of the airplane.”
Wanneer je overhead niet gedragen kan worden door je vleugels en niet voortgestuwd wordt door je motoren, is deze te zwaar.
De vleugels
De vleugels staan voor het product dat je verkoopt of de diensten die je verleent. Enkele kenmerken van geschikte vleugels zijn:
1) Ze zijn licht: Ze kunnen worden verkocht met winst
2) Ze zijn sterk: Er is vraag naar het product of de dienst
Zaak dus de producten die we willen verkopen of de diensten die we aanbieden te blijven analyseren. Zijn ze licht en sterk? Zo niet: bekijk of je niet iets anders moet bieden om te voorkomen dat de overhead te groot wordt voor de vleugels om te dragen.
Motor 1
Deze motor staat voor je marketing. Belangrijkste is te beseffen dat wanneer je potentiele klanten niet kunt overtuigen deel uit te maken van een verhaal waarin zij de hoofpersoon kunnen zijn en jij de gids, de motor niet sterk genoeg is om het vliegtuig in de lucht te houden en vooruit te krijgen. Miller: “Companies that thrive are companies that master the art of telling customers about their products.”
Wat hiervoor nodig is?
1) Maak je boodschap duidelijk door heldere storytelling
2) Blijf checken wat je doelgroep echt wil
Motor 2
Deze motor staat voor je sales. Hier gaat het erom dat je duidelijke stappen creëert die potentiele klanten kunnen nemen om een aankoop te doen of om je in te huren voor jouw diensten.
Hier is het zaak leads te genereren, hen van informatie te voorzien die hen kan helpen hun obstakels te overwinnen en te laten zien dat jij ‘the place to be’ bent om hun problemen op te lossen.
Brandstof
Hier hebben we het over de cashflow. Zonder cash stort de business in, hoe sterk je vleugels of motoren ook zijn. “Het is daarom bij elke beslissing belangrijk de vraag te stellen welk effect de beslissing heeft op de caseflow,” aldus Miller.
Dit is het derde blog nav ‘Business made simple’ van Donald Miller. Meer blogs volgen.
Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>
Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>
Laat je e-mail achter en ontvang een gratis ebook Dienend Leiderschap. Ook krijg je de laatste blog over leiderschap en storytelling in je inbox.
Cookies
Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.