11-02-2021
HOE ANDEREN TE INSPIREREN IN 5 STAPPEN
Een leider zonder visie, is eigenlijk geen leider te noemen. Zaak is de visie dusdanig te formuleren dat het anderen inspireert om er vol voor te gaan. In zijn boek ‘Business made Simple’ biedt Donald Miller een praktische handleiding om een aantrekkelijk mission statement te schrijven. Een korte samenvatting.
Allereerst waar het volgens Miller in leiderschap om draait:
1) Nodig je team uit in een verhaal
2) Leg uit waarom het verhaal ertoe doet
3) Geef elk teamlid een rol die hij of zij kan vervullen in dit verhaal
Iedereen wil deel uitmaken van een missie die ertoe doet. Een leider die in staat is zijn of haar mensen te inspireren deel uit te maken van een mooie missie, is een geschenk voor iedere medewerker. Hoe dit te doen? Door de onderstaande 5 stappen te zetten:
1) Schrijf je mission statement
“If William Wallace from the movie `Braveheart’ can’t shout your mission statement from horseback to inspire a group of soldiers to sacrifice themselves on behalf of the mission, the it’s not a very interesting mission statement,” aldus Miller. Een goed mission statement is kort, interessant en inspirerend.
Een formule die je zou kunnen gebruiken, is deze:
We bereiken ____________ door________________omdat_____________________
Eigen voorbeeld:
We bereiken een wereld waarin we elkaar dienen door anderen doormiddel van trainingen, lezingen en boeken te inspireren en toe te rusten omdat het leven niet draait om onszelf alleen maar om er te zijn voor de ander.
2) Definieer essentiële karakteristieken
Welke karakteristieken heb je nodig om je missie te kunnen behalen? Door je mission statement duidelijk te hebben, nodig je anderen uit deel uit te maken van het verhaal. Door karakteristieken te benoemen, geef je aan wie ze moeten worden om de held van het verhaal te kunnen worden.
Karakteristieken moeten ambitieus en instructief (direct uit te voeren) zijn. En, om het overzichtelijk en te onthouden te houden, houdt het bij drie karakteristieken.
Eigen voorbeeld:
– Enthousiast: Wij geloven dat we alleen anderen kunnen enthousiasmeren, wanneer we zelf enthousiast zijn
– Authentiek: We spelen geen toneelstukje, maar blijven altijd onszelf
– Plezier: We nemen onze missie serieus, maar kunnen lachen om onszelf
3) Bepaal cruciale acties
Welke drie acties moeten je medewerkers dagelijks uitvoeren? Deze acties zetten je teamleden in beweging om de missie te bereiken.
Eigen voorbeeld:
– We bemoedigen anderen: We hebben een positieve levenshouding en geloven dat we verschil kunnen maken.
– We laten onszelf zien: We geloven dat we er mogen zijn en dat we een mooie missie hebben. Daarom spelen we geen toneel, maar blijven we onszelf.
– Plezier: We blijven lachen, hoe serieus onze missie ook is.
4) Vertel een geweldig verhaal
Jouw verhaal is een manier om uit te leggen waarom je doet wat je doet, waardoor je anderen inspireert en waardoor ze betrokken willen raken en blijven. Jouw verhaal kun je samenvatten in een ‘Story pitch’. Deze pitch helpt jou en je medewerkers om in een paar zinnen aan (potentiele) klanten aan te geven waarom jouw bedrijf bestaat.
Ook nu weer maakt Miller gebruik van elementen uit zijn brandscript (uit zijn boek ‘Building a storybrand’) om uit te leggen hoe je verhaal er moet uitzien:
a) Start met het probleem dat jouw bedrijf anderen wil helpen overwinnen
b) Leg de nadruk op dit probleem
c) Positioneer jouw bedrijf als de oplossing van het probleem
d) Beschrijf hoe je klanten zich zullen voelen als ze met je in zee gaan of je product kopen
Eigen voorbeeld:
Veel bedrijven verliezen tijd en geld door slecht met hun medewerkers om te gaan. De belangrijkste reden dat medewerkers hun baan opzeggen, is omdat ze geen dag langer met hun leidinggevende willen werken. Wij geloven in dienend leiderschap, in leidinggevenden die weten wat ze willen en er oprecht voor hun mensen zijn. Wanneer jij je laat inspireren en trainen in dienend leiderschap, kun je groeien tot de leidinggevende die je zelf had willen hebben en zullen je medewerkers groeien in competentie en betrokkenheid
5) Definieer jouw thema, jouw waarom
Beschrijf het waarom van jouw missie, zodat je mensen weten waarom hun werk zo belangrijk is. Het thema is de fundering van je gehele missie. Het is het waarom van je bedrijf of organisatie.
Een manier om je thema te ontdekken, is te kijken naar het ‘omdat’ in je mission statement. Blijf jezelf afvragen waarom je je bed uitkomt en naar je werk gaat. Wat is je purpose? Steeds meer blijkt dat het hebben van een purpose, medewerkers motiveert te willen groeien in competentie en betrokkenheid.
Eigen voorbeeld:
Een wereld waarin we elkaar dienen is een plek waarin we allemaal worden wie we bestemd zijn te zijn.
Dit is het tweede blog nav ‘Business made simple’ van Donald Miller. Meer blogs volgen.
De serie (tot dusver):
1) Karakter essentieel voor succes
2) Hoe anderen te inspireren in 5 stappen
3) Hoe simpel je business op orde te houden
Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>