Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

Het Groot Interventieboek

11-07-2024

Het Groot Interventieboek

Het Groot Interventieboek

Welke rol moeten we als leidinggevenden pakken bij een grote transitie die ons bedrijf te wachten staat? Hoe halen we naar boven wat de prestaties en tevredenheid van onze medewerkers in de weg staan? Hoe gaan we om met weerstand tegen verandering?

Zomaar drie vragen die mij de afgelopen tijd werden gesteld door verschillende bedrijven. Of ik als trainer ideeën had om samen met hen een antwoord op hun vragen te vinden.
 

99 interventiemogelijkheden
Voor mij ligt het vierhonderdpagina’s dikke ‘Groot Interventieboek’, uitgegeven door adviesbureau TwynstraGudde, met maar liefst 99 interventiemogelijkheden die adviseurs kunnen inzetten. “Het boek is een soort caleidoscoop,” schrijft Marc van Leeuwen, partner van het bureau. Eens. En stiekem is het boek ook een luxe – en dure – bedrijfsbrochure waarin tal van adviseurs van TwynstraGudde zich voorstellen.

Maar eerlijk is eerlijk: wat als elke bedrijfsbrochure er zo uit zou zien! Want de beschreven interventies zijn absoluut waardevolle suggesties om in mijn werk als trainer in te zetten. De caleidoscoop gaat in op onderwerpen als het doorgronden van vraagstukken, het verkrijgen van overeenstemming en het versterken van samenwerking. “Na het lezen kun je op een gegeven moment met de interventies gaan spelen, je eigen combinaties maken. Zo geef je kleur aan je eigen interventierepertoire,” belooft Van Leeuwen.

Rollen adviseur
Voorafgaand aan de heldere beschrijving van de interventies, gaan de auteurs in op de rollen van de adviseur. “Als adviseur is het belangrijk scherp te hebben vanuit welke rol je een interventie inzet.” Dit kan onder andere zijn als regisseur (waarbij je veel sturing en ondersteuning aan het proces biedt), als expert (veel sturing en minder ondersteuning), als begeleider (veel ondersteuning, minder sturing) en als coach (niet veel sturing en niet veel ondersteuning). Bij elke interventie geven de auteurs aan welke van deze rollen het meest geschikt lijkt. Hierbij leert ervaring dat deze rollen zich gedurende interventies kunnen afwisselen, afhankelijk van de dynamiek in de groep.

Bladerend door het boek kom ik zowel bekende als voor mij totaal onbekende interventies tegen. Bij allemaal staat kort omschreven wanneer ze ingezet kunnen worden, hoe lang ze duren en wat je ermee kunt bereiken. Ook is er van elke interventie een helder stappenplan beschreven.

Boek als metafoor
Laat me als voorbeeld een van de interventies erbij pakken die mij als storyteller natuurlijk direct aanspreekt: ‘Een boek als metafoor’. Deze interventie zet je als begeleider of coach in wanneer je mensen of teams op een originele manier wil laten nadenken over hun persoonlijke ontwikkeling. “Een metafoor kan helpen om op een simpele manier iets complex te vertellen over iemands levensverhaal: je ziet samenhang. Het is een manier om gevoelens en emoties uit te drukken. En erover te praten met anderen.” Ik krijg nu al zin om hiermee aan de slag te gaan!

Ik durf wel de conclusie te trekken: ‘Het Groot Interventieboek’ hoort in de kast van iedere trainer die het voorrecht heeft met enige regelmaat teams mee te nemen in hun zoektocht naar antwoorden op diverse vragen. Ik zal hem in ieder geval regelmatig openslaan om nieuwe ideeën op te doen voor mijn interventies.
 

Het Groot Interventieboek
Aniek Janssen, Milou Engelaer, Arianne Kloosterman en Babette Richter

Koop het boek hier

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.