Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

Hart voor zaken

18-01-2024

Hart voor zaken

Hart voor zaken


‘Dit is wat blijft: geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.’ Het zijn misschien wel de bekendste woorden van apostel Paulus die hij schreef aan zijn vrienden in het Griekse Korinthe. Cor Hospes stoeide jaren met dit thema van liefde en schreef een geweldig boek over het bouwen aan een liefdevolle organisatie: ‘Hart voor zaken’. Ik heb de gewoonte belangrijke zinnen in boeken met pen te onderstrepen. In dit nieuwste boek van Hospes ben ik er op een gegeven moment maar mee gestopt. Ik kon namelijk wel bezig blijven.

Jaren geleden werd ik fan Hospes. Zijn fantastische boek ‘De power van een contentplatform’ was voor mij de bevestiging die ik op dat moment nodig had dat ik op de goede weg was als storyteller. ‘Met marketing vertel dat je een rockster bent, met contentmarketing bewijs je dat je er een bent,’ leerde Hospes mij. Ik herkende mij in zijn liefde voor storytelling. Voor het vertellen van verhalen. Van oprechte verhalen.

Deze verhalen vinden we ook terug in ‘Hart voor zaken’. Van bekende leiders, onbekendere ondernemers, van hemzelf.  Met als gemene deler het belang van liefde. ‘Zorg voor liefde. Op de werkvloer, in de directiekamer. Je kunt geen organisatie meer leiden zonder liefde’, betoogt Hospes in de inleiding. En wie denkt dat dit weeïg is, heeft nog nooit een langdurige liefdevolle relatie gehad. Want liefde is vaak ook keihard werken en keuzes maken. Keuzes voor die ander. Hospes: ‘De liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang.’ Hoezo soft?

Daar waar singer/songwriters alleen maar over liefde lijken te kunnen schrijven, gaan veel auteurs van leiderschapsboeken aan dit thema voorbij. Ja, we hebben het over dienend leiderschap, leren oprecht te luisteren, empathie tonen, maar liefde… daar gaan we – bewust of onbewust – met een grote boog omheen. Hoe anders Hospes. Hij schrijft honderduit over gezonde zelfliefde (niet te verwarren mat narcisme), liefde voor je medewerkers, liefde voor je producten en / of diensten en liefde voor je klanten.

Hospes gaat in op vier soorten liefde: eros (erotische liefde), philos (liefde tussen goede vrienden), storge (gevoelens voor je familie) en agape (liefdevol gedrag op basis van afspraken die je met elkaar maakt). Deze laatste is ‘de meest nobele vorm van liefde’, aldus Hospes.  Hier gaat het om een commitment die je met de ander aangaat, gericht op de behoefte van de ander. Iets wat ik zelf al jaren omschrijf als dienend leiderschap, maar waarmee Hospes met het woord liefde wat mij betreft de essentie beschrijft. Hospes haalt Milton Mayeroff aan die in zijn boek ‘Caring’ schrijft dat liefde de ‘onbaatzuchtige stimulering is van andermans groei’. In andere woorden: ben je echt bereid om uit liefde voor de ander, die ander te dienen en hierbij je eigen ego op de juiste plek te zetten. Dit laatste kan alleen wanneer je kritisch naar jezelf durft te kijken en je van jezelf leert houden, met al je plusjes en minnetjes: ‘Pas dan kun je er zijn voor anderen.’

Een ander essentieel element om te kunnen bouwen aan een liefdevolle organisatie, is de liefde van de leider voor het hogere doel dat hij met zijn bedrijf of organisatie heeft. Een doel dat verder en dieper gaat dan alleen maar centjes verdienen. Het is als ondernemer essentieel dat je vasthoudt aan het idee waarom jij je bedrijf bent begonnen. ‘Wat waren je drijfveren, wat was het hogere doel? En blijf dat vuur aanwakkeren bij je mensen. Wat zetten we in de wereld, welke waarde leveren we en waarom’. En – hoe kan het ook anders – ook nu benadrukt Hospes hoe belangrijk storytelling hierin is. Neem je medewerkers voortdurend mee in je grotere verhaal.

Mooi vind ik in dit verband ook het verschil dat Hospes maakt tussen de bekende stip aan de horizon en een magneet. ‘Een stip is doods. Een magneet blijft trekken, blijft je aandacht zoeken. Een magneet kent geen einde verhaal. Een magneet kent een magnetisch veld. Een onzichtbare kracht die mensen binnen een organisatie met elkaar verbindt. Omdat ze voelen dat ze niet anders kunnen dan die kant op moeten.’

Nog even terug naar het feit dat liefde allesbehalve soft is. Liefde is namelijk ook de ander duidelijk de waarheid durven te zeggen. Hospes introduceert met een knipoog het zogenoemde ‘kwadrant van Cor’. Waarbij de assen worden verdeeld tussen oneerlijk en eerlijk en liefdeloos en liefde. Een leider die oneerlijk en liefdeloos is, is gemeen. Is hij oneerlijk omdat hij lief wil zijn, is hij fake. Is hij daarentegen eerlijk en liefdeloos is hij een hork. De ultieme vorm van feedback geven, is eerlijkheid uit liefde: oprecht dus. Een geweldig kwadrant voor al die trainers die worden ingehuurd om feedbacktrainingen te geven.

‘Hart van zaken’ is voor mij als die omhaal in de kruising aan het begin van een voetbalseizoen waarvan direct al duidelijk is dat dit het doelpunt van het jaar wordt. Neem, lees, leef. Liefde maakt het leven zo veel mooier. Ook op het werk. De vele verhalen die Hospes deelt, bewijzen zijn gelijk. Even kappen met al die managementtrucjes, maar werken aan liefde. Of, zoals mijn grote voorbeeld Ken Blanchard eens tegen een zaal vol met leidinggevenden zei: “Als jullie niet van mensen houden, zoek dan in hemelsnaam een andere baan.”

Dank voor dit boek Cor! De apostel Paulus zou bij het lezen van ‘Hart voor zaken’ instemmend knikken of zelfs luid ‘Amen!’ roepen.

Hart voor zaken
Cor Hospes

Koop het boek hier. Echt doen! Voor je hele team.

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg is keynote spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling, was jurylid van managementboek van het jaar en schreef acht boeken over leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.