Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

DIENEND LEIDERSCHAP (13): WAT DOEN WE HIER?

23-01-2020

DIENEND LEIDERSCHAP (13): WAT DOEN WE HIER?

DIENEND LEIDERSCHAP (13): WAT DOEN WE HIER?

“Laat ik maar eerlijk zijn: ons bedrijf heeft het nodig om met jullie in zee te gaan.” De ondernemer liet er geen misverstand over bestaan. Om nieuwe medewerkers aan te trekken, moest hij meer doen dan een leuk salaris en een mooie leasebak aanbieden. Hij moest kunnen laten zien dat zijn bedrijf maatschappelijk betrokken was. En dus wilde hij een partnerschap aangaan met de ngo waar ik werkte. 

Gelukkig bleek in het gesprek dat ik met de ondernemer had dat zijn motivatie om samen te werken verder ging dan een aantrekkelijke uitstraling naar potentiele medewerkers en klanten alleen. Door zogenoemde ‘greenwashing’ prikt iedereen vroeg of laat namelijk heen. En dan ben je als bedrijf alleen maar verder van huis.

Dienend leiders gaan volgens Greenleaf (zie de 10 kenmerken van dienend leiderschap hieronder) voor rentmeesterschap. Het gaat om een diep besef dat we niet alleen van meerwaarde kunnen zijn voor onszelf en onze klanten, maar ook voor de samenleving om ons heen. Dichtbij en ver weg. 

“Elke organisatie moet tegenwoordig een verhaal te vertellen hebben, waarmee zij betekenis geeft aan haar maatschappelijke opgave,” aldus Paul Stamsnijder in zijn boek ‘Purpose’. En zo stelt de auteur in navolging van Simon Sinek: dit verhaal moet oprecht zijn (hetgeen overigens voor al de 10 kenmerken van dienend leiderschap geldt.)

Waarom bestaan we? Of: waarom bestaat jouw organisatie? We kunnen niet langer onder deze diepere vragen uit. Een dienend leider wil er niet onderuit. Of zoals iemand eens zei: “We hebben de aarde te leen van onze kinderen en kleinkinderen. We zullen er dus goed voor moeten zorgdragen.”

En dus zullen we moeten kijken of we goede rentmeesters zijn van:

  • Onze medewerkers: gaan wij zorgvuldig met hen om?
  • Onze klanten: willen we hen echt dienen zodat zij er op lange termijn beter van worden?
  • Onze omgeving: Hoe kunnen we impact hebben in de stad waar wij kantoor houden?
  • De samenleving: Welk verschil kunnen wij maken in de wereld (door bijvoorbeeld een duurzaam partnerschap aan te gaan met een ngo).
  • De wereldbevolking: Hebben we bijvoorbeeld een fairtrade beleid voor de inkopen die we doen?
  • De natuur: Hoe zit het met het ‘groene’ karakter van ons bedrijf?

Dienend leiderschap gaat dus verder dan alleen goed zorgdragen voor eigen organisatie en medewerkers, maar om een bredere kijk op de wereld waarin wij leven. En ja, ik geloof wanneer wij dit oprecht doen, wij hier zelf – en onze kinderen en kleinkinderen – de vruchten van zullen plukken.

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.