07-11-2019
DE LAPTOPTEST
Onderzoeken liegen er niet om… Het is beroerd gesteld met de betrokkenheid van schrikbarend veel medewerkers. Volgens Gallup is 16 procent van alle werknemers zelfs actief (!) niet betrokken. Oftewel: hakken in het zand en moedwillig tegenwerken.
In welke medewerker investeer je als leidinggevende nog wel en in welke niet? Wie laat je deelnemen aan trainingen of laat je coachen en wie probeer je maar gewoon aan het werk te houden – of in het ergste geval – laat je vertrekken?
Als we reëel zijn, zijn er weinig medewerkers zo betrokken als de directeur zelf. Het bedrijf is zijn kind en krijgt dus ook die zorg. Medewerkers zijn – om de vergelijking door te trekken – de oppas, en die geven over het algemeen nu eenmaal minder om het kind dan de ouder zelf.
Toch mogen directeuren wel degelijk een bepaalde mate van betrokkenheid van hun medewerkers verwachten: hart voor de zaak. En dit hart uit zich onder andere in de wil om in zichzelf en in het bedrijf te investeren.
Afgelopen week sprak ik een directeur die zich wat zorgen maakte over de betrokkenheid van enkele van zijn medewerkers. En, zo vroeg hij zich hardop af, hoeveel tijd en energie moet ik nog in hen steken? Hoe hij het verschil zag tussen betrokken en niet-betrokken medewerkers? Door te kijken wat ze doen als ze voor het werk een lange vliegreis moeten maken…
“Je hebt zakenreizigers die tijdens de vlucht hun laptop openen en aan de slag gaan en je hebt er die al de uren in het vliegtuig spenderen aan het kijken van films en drinken van wijntjes. De eerste groep gebruikt de tijd dat hij eindelijk niet gestoord kan worden door telefoontjes en e-mailtjes door na te denken over bijvoorbeeld visie en strategie en de tweede groep… Ja, die doet helemaal niets.”
Uiteraard zijn er momenten waarop helemaal niets doen een uiterst effectieve manier van persoonlijk leiderschap is, maar ik kan mij wel degelijk vinden in de ‘laptop-test’ van deze directeur. In wie zou ik mijn geld en energie steken?
De medewerkers die op 10.000 meter zijn laptop opent om aan de slag te gaan of de medewerker die de hele vlucht naar het schermpje op de stoel voor hem zit te staren en zich alleen laat afleiden door de stewardess die een nieuw drankje komt brengen…?