Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

De kunst van een overtuigend marketingplan

06-02-2025

De kunst van een overtuigend marketingplan

De kunst van een overtuigend marketingplan

Jaren geleden solliciteerde ik op een functie als manager Marketing en Communicatie. Ervaring op het gebied van marketing had ik niet – althans, niet op de manier zoals het tijdens mijn studie Journalistiek werd gedoceerd. Wat ik wél had, waren praatjes én een groot netwerk. Ik werd aangenomen. Een wereld vol nieuwe lessen ging voor mij open. Inmiddels is het team gegroeid en draag ik de titel Storyteller. De leiding over marketingcampagnes is gelukkig door anderen overgenomen, maar het blijft een feest om als verhalenverteller bij het proces betrokken te zijn. Marketing is een vak. En – wanneer goed uitgevoerd – een prachtig vak.

Daarom blijf ik boeken over marketing lezen en me verder verdiepen in het vakgebied. Met ‘De kunst van een overtuigend marketingplan’ van Paul Blok en Ment Kuiper heb ik nu een schitterend boek in handen, dat me weer even terugbrengt naar de studiebanken. Helemaal omdat er bij het boek een online leeromgeving hoort, waarin je direct met de theorie aan de slag kunt om een nieuwe campagne op te zetten.


Nieuwe campagne 

Toevallig speel ik momenteel met een idee voor een nieuwe campagne voor de organisatie waar ik parttime in dienst ben. Zoals ik al in de inleiding van het boek lees, is het essentieel om eerst goed na te denken over wie ik binnen de organisatie moet overtuigen van de noodzaak van deze campagne. ‘Er is altijd draagvlak en ondersteuning nodig van andere betrokkenen.’

Een gewoon marketingplan maken is volgens de auteurs niet zo moeilijk, maar een overtuigend marketingplan maken is andere koek. ‘Dat overtuigen met je marketingplan is essentieel om succesvol te zijn als marketeer.’ Ik zal dus moeten onderzoeken hoe ik anderen kan overtuigen dat de organisatie niet alleen in staat is om het plan uit te voeren, maar dit ook daadwerkelijk wil doen. In vier modules leggen Blok en Kuiper uit hoe je dit kunt aanpakken. Ze bespreken: 

1) De kenmerken van een overtuigend marketingplan 

2) Hoe je in vijf stappen een marketingplan ontwikkelt 

3) Welke verschijningsvormen een marketingplan kan aannemen 

4) De kunst van het overtuigen 

 

Tekentafel 
Hoewel ik geneigd ben om meteen door te pakken en mijn ideeën uit te werken, adviseren de auteurs eerst helder te krijgen wat precies de doelstellingen van mijn plan zijn. Zijn mijn ideeën wel realistisch? Zet ik niet te hoog of juist te laag in? Richt ik me wel op de juiste doelen? Het is dus tijd om terug te keren naar de tekentafel!


Kunst van overtuigen 

Als storyteller herken ik natuurlijk de tips die Blok en Kuiper geven over de kunst van het overtuigen. Het draait niet zozeer om het beste idee, maar om het beste verhaal dat anderen in beweging brengt. ‘Waar word je enthousiaster van: een verhaal dat misschien feitelijk juist is, maar slecht, warrig, onsamenhangend en oncontroleerbaar wordt gebracht? Of toch van een helder, kloppend verhaal waar enthousiasme, geloof, vertrouwen, samenhang en visie vanaf spatten?’ De vraag stellen is hem beantwoorden. ‘Het verhaal is wat je publiek ziet en hoort, niet de laatste cijfers achter de komma. Dus moet je om te overtuigen ruim de tijd nemen om een helder verhaal te maken.’ De auteurs geven daarbij tal van praktische tips om dit effectief aan te pakken.


50 bouwstenen 

Het tweede deel van ‘De kunst van een overtuigend marketingplan’ bestaat uit de uitleg van 50 bouwstenen voor een marketingplan. Bekende én minder bekende modellen komen aan bod, die voor de meeste marketeers gesneden koek zouden moeten zijn (of moeten worden). Ik merk dat ik steeds enthousiaster word om met mijn plan aan de slag te gaan. Ik voel me bijna een echte marketeer! Wat dat plan betreft: wordt vervolgd.


De kunst van een overtuigend marketingplan 

Paul Blok en Ment Kuiper

Koop het boek hier

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg is keynote spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling, was jurylid van managementboek van het jaar en schreef acht boeken over leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.


 

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.