Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

De betrouwbare manager

19-10-2023

De betrouwbare manager

De betrouwbare manager

Niet veel vaker ben ik na het lezen van een leiderschapsboek zo in dubio: beveel ik dit boek leidinggevenden aan of juist niet…? Wanneer ik mijn aantekeningen in ‘De betrouwbare manager’ bekijk, kom ik er nog niet uit. Zo heb ik interessante beweringen onderstreept en zelfs kracht bijgezet met een uitroepteken. Maar zo staan er ook genoeg zinnen in die ik van een golfbeweging heb voorzien (mijn symbool om aan te geven dat ik de uitspraak betwijfel) en schreef ik langs de kantlijn regelmatig een groot vraagteken. En zo mompelde ik tijdens het lezen in mijzelf net zo vaak bevestigend ‘Zo is het… ‘ als verbaasd ‘Pardon…?’

De titel – en dan met name de ondertitel – van het boek van Joost Gordijn maakte mij nieuwsgierig: ‘De betrouwbare manager; van leidinggeven naar dienend leiderschap’. Waar zat volgens de auteur het verschil?

Grotere belang
Gordijn heeft meer dan veertig jaar ervaring in leidinggeven en managen, als officier in de landmacht en in het bedrijfsleven. Genoeg know how dus! En dus schrijft hij veel waardevols. Neem alleen al de bewering dat je als manager voor het grotere belang werkt. ‘Ben je een leidinggevende die eerlijk is, een sociaal veilige sfeer biedt en deskundigheid laat zien, dan raken je mensen intrinsiek gemotiveerd.’

Maar dan de bewering dat je als manager altijd diverse fasen doorloopt, van de duidelijke manager naar de initiërende manager tot de dienende manager. Waarbij Gordijn bij de laatste fase stelt dat dienend leiderschap ‘de juiste managementvorm kan zijn als jij, je afdeling en je organisatie er klaar voor zijn.’

En hier begonnen mijn wenkbrauwen zich toch echt te fronsen. Alsof dienend leiderschap afhankelijk is van de omstandigheden! Ik draai hem liever om: dienend leiderschap bepaalt de omstandigheden. Het is niet de ultieme eindfase, maar het ideale startpunt. En, het is ook niet, zoals Gordijn stelt een leiderschapsstijl, maar een hartszaak, een drijfveer, een zijn.
Aan de ene kant betoogt Gordijn dat dienend leiderschap in meerdere of mindere mate in je zit en je het ook kunt cultiveren en aan de andere stelt hij dat om een dienend manager te kunnen zijn het allereerst belangrijk is dat je ervaring in het managen hebt. Het is duidelijk: hierin verschil ik van mening met de auteur.

Waardevolle lessen
Maar goed, het zou te kort door de bocht zijn om hiermee zijn betoog naast mij neer te leggen. Want, zoals gezegd, deelt Gordijn genoeg waardevolle lessen die we in de dagelijkse praktijk kunnen toepassen. Zo legt hij terecht de nadruk op het belang van zelfleiderschap: ‘Je kunt pas goed op anderen toezien als je goed op jezelf past.’ En dit vraagt om eerlijkheid. ‘Naar jezelf, over jezelf […] Je kunt pas een betrouwbare manager zijn als je jezelf niet voorliegt over je drijfveren, je onhebbelijkheden en je zwakke punten.’ Kijk, en hier zette ik dus een dik uitroepteken langs de kantlijn!

Of neem Gordijns nadruk op hoe we ons ego een juiste plek moeten zien te geven. ‘Als het je te veel gaat om je status, loop je het risico te verkrampen om je positie te willen houden en om hogerop te komen. Je zult dan met een verkeerde intentie mensen aansturen en besluiten nemen. Daarmee dien je het grotere belang en de belangen van de mensen niet. Dit maakt je juist minder succesvol en ook minder geliefd.’  

Alleen deze woorden van Gordijn zijn het overdenken al waard. En dus neig ik er toch naar dit boek wel aan te bevelen. Wacht alleen niet op het ‘juiste’ moment voor dienend leiderschap. Begin ermee. Of begin helemaal niet aan je rol als leidinggevende.

De betrouwbare manager
Joost Gordijn

Koop het boek hier

 

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg is keynote spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling, was jurylid van managementboek van het jaar en schreef acht boeken over leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.